دیگر مقالات

نقش مارکتینگ پلن در رکود بازار

مارکتینگ پلن، برنامه بازاریابی یا طرح بازاریابی، نقشه ای است که کسب و کار شما را به سمت مسیر درست رسیدن به هدف هایتان سوق داده و در ادامه شما را در این مسیر همراهی می کند. برای رشد و تعالی هر کسب و کار به یک برنامه بازاریابی قوی و حساب شده، جهت سهولت در رسیدن به اهداف نیاز است. ابتدا به پرسش های اساسی که یک برنامه بازاریابی مناسب باید به آنها پاسخ دهد، اشاره می کنیم. این پرسش ها به شرح زیر هستند:

  • مشتریان هدف که شما به دنبال آنها هستید چه کسانی هستند؟
  • پس از شناسایی این مشتریان چگونه آنها را به سمت خود جذب کنیم؟
  • چگونه مشتریان قبلی را حفظ کنیم تا در آینده هم از ما خرید کنند؟

در صورتی که شما یک برنامه بازاریابی درست و حساب شده داشته باشید، نقشه راهی که می خواهید در آن حرکت کنید را در دست دارید و تنها کاری که باید انجام دهید این موضوع است که به دقت به آن عمل کنید. در این صورت مشتریانی که مد نظر دارید را جذب نموده و به موفقیت در سازمان خود دست خواهید یافت.

نقش مارکتینگ پلن در زمان رکود (نقش مارکتینگ پلن در رکود بازار)

در حال حاضر و با توجه به رکود در بسیاری از بازارهای جهانی، نقش برنامه بازاریابی یا مارکتینگ پلن، پر رنگ تر نیز می شود. در این شرایط سخت تهیه یک برنامه بازاریابی هدفمند، بر اساس اصول تدوین و برنامه بازاریابی می تواند مهم ترین نقش را در گذار از این وضعیت بازی کند. برای اینکه بتوانیم از شرایط رکود اقتصادی در بازار جان سالم به در ببریم، می بایست کارهای مختلفی انجام بدهیم یا از انجام بعضی امور خودداری کنیم. به طور مثال وقتی یک مجموعه دچار مشکلات اقتصادی می شود، در اولین گام معمولا اقدام به کاهش هزینه های بازاریابی و تبلیغاتی خود می کند که بسیار کار اشتباهی است. با استفاده از این روش، هزینه ها کاهش می یابد، اما از طرف دیگر به علت اینکه، تبلیغات کاهش یافته، به دنبال آن فروش کاهش پیدا می کند و در نهایت این درآمد سازمان است که کاهش می یابد. این کار نه تنها مرهم زخم سازمان نمی شود، بلکه نمک بر زخم مجموعه می پاشد و باعث زیان بیشتر شرکت می شود.

نقش مارکتینگ پلن در رکود بازار بسیار مهم است زیرا با داشتن یک برنامه بازاریابی حساب شده می توان به راحتی از رکود بیرون آمد و در مسیر سود دهی قدم برداشت.

در زمان رکود بهتر است برنامه ریزی انجام شود که سازمان به بازارهای جدید داخلی یا خارجی ورود کند، تا بتواند کاهش فروش را از این سمت جبران کند. این امر یکی از امور مهم در تدوین برنامه بازاریابی است که می تواند در زمان رکود کمک بسزایی به مجموعه بکند.

تغییر استراتژی بازاریابی

یکی دیگر از کارهایی که می توان برای مجموعه ای که با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می کند انجام دهیم، تغییر استراتژی بازاریابی است. در شرایط رکود و مشکلات اقتصادی باید تلاش کرد تا به بازار اصلی رقبا وارد شد و همچنین تغییراتی در محصول، قیمت، نحوه توزیع انجام و فعالیت های تشویقی در نظر گرفت، تا بدین وسیله بتوان کمکی در راستای بهبود اوضاع شرکت انجام داد.

در شرایط رکود اقتصادی، مردم تمایلی به خرید کالاهای بی کیفیت ندارند و ترجیح می دهند تا کالایی خریداری کنند تا مدت زمان بیشتری برایشان کار کند و با دوام و با کیفیت باشد. لذا شرکت ها باید به این موضوع توجه کرده و با توجه به نیاز مردم در هر دوره عمل کنند. به طور مثال در زمان رکود باید روی کالا های با کیفیت خود تمرکز کنند و کالا های بی کیفیت و ضعیف را از سبد تولیدات خود حذف کنند. این امر به خودی خود کمک بسزایی در بهبود اوضاع سازمان خواهد بود. بالا بودن میزان هوش حل مسئله در چنین شرایطی کمک بسیاری به شما خواهد کرد. می توانید با انجام تست هوش IQ به میزان مهارت خود در حل مسئله پی ببرید.

کاهش قیمت

یکی دیگر از  اموری که شرکت ها انجام می دهند تا فروش خود را بالا ببرند، در واقع کاهش قیمت هاست، که شاید در کوتاه مدت جوابگوی رفع مشکلات باشد، اما در بلند مدت به سود دهی شرکت لطمه می زند. این اقدام نه تنها در آینده بر سود آوری مجموعه تاثیر منفی دارد، بلکه به تصویر برند شما آسیب جدی می زند و باعث می شود تا دیگر نتوانید قیمت را افزایش دهید، زیرا خریداران در مقابل این افزایش قیمت مقاومت زیادی نشان خواهند داد و خیلی ها شاید اصلا آن را قبول نکنند.

تبلیغات و بازاریابی

در زمان رکود گاهی اوقات فرصت های تبلیغات و بازاریابی خوبی هم برای شما ایجاد می شود، زیرا شرکت ها و رسانه ها خود نیز با مشکلات دست و پنجه نرم می کنند و امکان دارد تا پیشنهادهای مناسبی برای تبلیغات به شما ارائه دهند، که به شما کمک بسزایی بنماید. شما باید از این فرصت های طلایی استفاده و با تبلیغات بیشتر، سهم فروش خود را از بازار افزایش داده و به سمت بهبود اوضاع و حل مشکلات پیش بروید.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا