مقالات مهارت های فردی

مهم ترین عامل موفقیت در کسب و کار

امروزه بسیاری از کسب و کار ها در سراسر جهان با مشکلات اقتصادی فراوانی دست و پنجه نرم می کنند، در حالی که فراموش نموده اند که مشکل کارشان کجاست. مسائل بسیاری ممکن است باعث بوجود آمدن این مشکلات شده باشند، اما یکی از این مسائل از بقیه بسیار مهم تر است و باید توجه بیشتری به سمت آن جلب شود. حال شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که این مشکل اساسی چیست و چگونه باید این مشکل را حل کرد تا به سرعت به سوی پیشرفت و موفقیت گام برداشت. در ادامه مطلب ” مهم ترین عامل موفقیت در کسب و کار” با مدرسه کسب و کار آیا همراه باشید.

دلیل بسیاری از مشکلاتی که هم اکنون کسب و کارها درگیر آن هستند، ارتباطات ضعیف است. شاید به نظر در نگاه اول ارتباطات موضوعی بسیار سخت و دشوار باشد اما این موضوع آنقدر ها هم که به چشم می آید، سخت نیست. حتما تا به حال برای شما هم پیش آمده که با انرژی فراوان کاری که به شما محول شده را انجام داده باشید و با شوق فراوان پس از اتمام کار به اتاق مدیرتان رفته باشید و انتظار داشته باشید تا با تعریف و تمجید فراوان از سمت او مواجه شوید اما او فقط با یک اخم رو به شما کرده باشد و گفته باشد: ” ممنون که این همه زحمت کشیدی، اما این آن چیزی نبود که من می خواستم. این نشان دهنده عدم شناخت مدیر سازمان با روش ارزیابی عملکرد پرسنل در سازمان است.

مسئله ای که باعث ایجاد چنین مشکلی در کسب و کارها می شود، ایراد در نوع ارتباطات است. اگر همان ابتدا زمانی که رئیس شما در مورد کار با شما صحبت می نمود، شما به او ایده خودتان را می گفتید و یا اگر او خودش زمانی که شما در حال انجام کار بودید به شما سر می زد، این مسائل به هیچ عنوان اتفاق نمی افتاد. در ادامه با راه هایی که می توان مشکل در ارتباطات را حل و فصل نمود در خدمت شما هستیم.

نظر همه را بپرسید

شاید یکی از کارمندان شرکت شما که همیشه یک گوشه کارش را انجام می دهد و ساکت است، یک ایده فوق العاده برای پیشرفت و یا رفع مشکلات شما داشته باشد. حال شما باید از خودتان این سوال را بپرسید که آیا او می تواند ایده های خود را با شما در میان بگذارد؟ یا این که فضای شرکت شما به شکلی است که اگر کارمندی مشکلی پیدا نمود باید ساکت بنشیند و بالا دستی ها را به چالش نکشد؟

یکی از مهم ترین کارهایی که شما می توانید انجام دهید این است که محیطی برای خود و کارمندان خود ایجاد کنید تا آنها بتوانند بدون در نظر گرفتن جایگاه شغلی شان هر موردی را صلاح دیدند با شما مطرح سازند. این کار به شما این امکان را می دهد تا زمانی که مشکلات بزرگ تر نشده اند یا حتی در حال شکل گیری هستند آنها را حل و فصل نمائید.

کارمندان باید از وظایف یکدیگر آگاه باشند

همیشه این مورد را در گوشه ذهن خود داشته باشید که کارمندان باید از وظایف هم آگاه باشند. این که کارمندان ندانند همکارشان موظف است در چه زمینه ای فعالیت کند، مشکلات بسیاری را ایجاد می کند و یاعث کاهش سرعت فعالیت ها می گردد. به طور مثال اگر زمانی که یکی از کارمندان شما در مورد یکی از فعالیت هایی که در شرکت انجام می گیرد، مورد سوال قرار بگیرد، شما بدانید او دقیقا باید به کجا مراجعه نماید، در این صورت علاوه بر اینکه زمان زیادی صرفه جویی می شود، نیاز به پرسیدن سوال های دیگر توسط مراجعه کننده نخواهد بود.

کارمندان خود را دسته بندی کنید

بسیاری از سازمان ها و شرکت ها کارمندان خود را طبق تخصصی که دارند، دسته بندی می کنند. به طور مثال اعضای گروه مارکتینگ همه در یک اتاق و اعضای گروه مالی همه در یک اتاق فعالیت می کنند و فردی به صورت پراکنده به فعالیت نمی پردازد. این رویه دیگر در عصر حاضر جواب نمی دهد. این شکل از فعالیت به درد سازمان هایی می خورد که اعضای گروه های مختلف، اطلاعات را با یکدیگر به اشتراک نمی گذارند. مشکلی که در چنین سازمان هایی ایجاد می شود این است که بین گروه ها به جای همکاری، رقابت ایجاد می گردد.

یکی از موارد مهم در موفقیت به ویژه برای کسب و کارهای نوپا داشتن روحیه تیمی در میان پرسنل است که موجب می‌شود همگی با هم منافع کسب و کار را بر خواسته‌های شخصی اولویت بدهند. البته این هنر مدیریت و شناخت تفاوت کار تیمی و کار گروهی است که بتواند این روحیه را به گروه تزریق کند و در آن‌ها باور ایجاد کند که موفقیت کسب و کار موفقیت تک تک اعضا نیز می‌باشد. برای مطالعه بیشتر به مقاله تفاوت کار تیمی و کار گروهی مراجعه کنید.

یکی دیگر از مسائلی که این نوع چینش در بین کارمندان ایجاد می کند این موضوع است که وظایف کارکنان بیش از حد مشخص می شود و پیدا کردن مقصر خیلی آسان می شود که اصلا مسئله خوبی نیست و این موضوع باید آخرین چیزی باشد که شما در شرکت خود می خواهید. توصیه این است که به جای اینکه کارمندان را از هم جدا کنید آن ها را تبدیل به یک تیم کنید که برای رسیدن به یک هدف تلاش می کنند. این کار به شما کمک می کند تا جا به جایی کارها را با کارایی بیشتری بین کارمندان انجام دهید.

نتیجه گیری

نتیجه این است که اگر اعضای شرکتی که شما مدیریت آن را بر عهده دارید بخواهند به صورت پویا و به شکلی بهینه با هم همکاری کنند، شما باید ارتباطات را در سازمان خود ساماندهی کنید و این نوع ارتباطات را در میان کارمندان خود نهادینه کنید. شما باید در سازمان خود نوعی فرهنگ را جا بیندازید که آنها ارتباطات خوب را سر لوحه کار خود قرار دهند و طوری نباشد که شما با مرز بندی های اشتباه به جای نزدیک کردن اعضای شرکت به هم، آن ها را از هم دور کنید.

از همین الان و از لحظه ای که این مقاله را مطالعه نمودید، به فکر ایجاد یک فضای مناسب در شرکت تحت مدیریت خود باشید و سعی بر این موضوع داشته باشید تا یک فرهنگ سازمانی که در آن ارتباطات قوی نهادینه شده است، ایجاد کنید تا بعد ها و پس از گذشت مدت ها از اینکه زودتر این کار را در سازمان خود انجام نداده اید، پشیمان نشوید. اگر کارمندان شما ارتباطات قوی داشته باشند، دردسرهای شما کمتر و سرعت فعالیت شما بسیار بالاتر خواهد رفت که این موضوع به معنی حرکت در یک مسیر صحیح و رسیدن به موفقیت در کسب و کارتان در اسرع وقت خواهد بود.

منبع: Forbes

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا