مقالات مدیریت و رهبریمقالات مهارت های فردی

یک قانون ساده موفقیت بیل گیتس

بیل گیتس بنیان گذار موفق ابر کمپانی مایکروسافت و دومین مرد ثروتمند جهان است. او در سال 1975 به همراه پل آلن، شرکت مایکروسافت را تاسیس نمود و به مدت 25 سال مدیر عامل این شرکت بود. او در این سال سمت مدیر عاملی را به استیو بالمر واگذار نمود و در سمت رئیس هیات مدیره تا سال 2014 به فعالیت خود ادامه داد. او پس از این سال از این سمت هم کناره گیری نمود و اکنون سهام دار اصلی شرکت است و به فعالیت های خیر خواهانه مشغول است. تکنولوژی روز جهان تا ابد مدیون او و کمپانی موفق او خواهد بود. او در سال 2019 با 106 میلیارد دلار ثروت پس از جف بزوس به عنوان دومین شخص ثروتمند جهان معرفی گردیده است. در ادامه ” مقاله یک قانون ساده موفقیت بیل گیتس “ با ما همراه باشید.

یک قانون ساده موفقیت بیل گیتس

بیل گیتس بنیان گذار ابر کمپانی حوزه تکنولوژی طی بازدیدی که از دبیرستانی که در آن تحصیل نموده بود و همین طور به مناسبت 100 سالگی این دبیرستان، از یک راه ساده که او را به موفقیت رسانده بود پرده برداشت. او در این بازدید، سخنانی درباره محول کردن کارها به دیگران و تاثیر آن در موفقیت کسب و کار ها ایراد نمود.

بیل گیتس

او خطاب به دانش آموزانی که در مدرسه حضور داشتند با اشاره به اینکه برای رسیدن به موفقیت فردی به چه ذهنیتی نیاز است و اینکه باید برای یادگیری اشتیاقی سیری ناپذیر داشت، حس شگفتی را پرورش داد و کنجکاوی را تا می توان بالا برد، گفت:

برای شخصی که علاقمند به یادگیری بوده و همین طور شخصی کنجکاو نیز هست، این دوره زمانه بهترین موقعیت است زیرا این افراد می توانند با مطالعه کتاب، گوش دادن به پادکست ها و استفاده از سخنرانی های آنلاین، دانش خود را تقویت کنند.

یکی از مهم ترین توصیه های بیل گیتس به کارآفرینانی که حجم عظیمی از کارها را روبروی خود می بینند، این است که سعی کنید تا می توانید بخشی از کارها را به دیگران واگذار کنید.

در سال های اولیه که گیتس، مایکروسافت را تاسیس نمود، کار برنامه نویسی را که از 13 سالگی علاقه داشت انجام دهد، انجام می داد. در آن زمان او بیش تر کارهای برنامه نویسی را خودش شخصا انجام می داد و کدهای دیگران را نیز ویرایش می کرد. او از همان زمان به خوبی می دانست هرچه زمان بگذرد، مایکروسافت رشد کند و کارها بیش تر شود، خودش وقت نخواهد داشت تا همه کارهای سنگین و وقت گیر برنامه نویسی را انجام دهد. بنابراین تصمیم گرفت تا به کارمندانش اعتماد نموده و بخشی از کار را به آن ها محول کند تا از تخصص آن ها نیز استفاده کند.

گیتس تخصص بالایی در مدیریت کارمندان نداشت و تصمیم گرفت تا استیو بالمر را به مایکروسافت بیاورد. کسی که به قول خودش عاشق مدیریت و کارمندان بود. بالمر از سال 2000 تا 2014 سمت مدیر عاملی را بر عهده داشت و 2014 جای خود را به ساتیا نادلا داد.

بیل گیتس معتقد است تنها با محول کردن کارها با دیگران نمی توان به موفقیت رسید، زیرا اگر کارمند خوبی نداشته باشیم، موفق نمی شویم. او معتقد است داشتن کارمندان خوب یکی از مهم ترین عوامل محول نمودن موفقیت آمیز امور به دیگران است. او می گوید برای اینکه یک مدیر بتواند کارها را به کارمندانش محول کند، نیاز به اعتماد دو طرفه  است. برای اینکار نیاز به تقویت مهارت های مربوط به DQ یا شرافت در رهبری است.

فواید محول نمودن کارها به دیگران توسط مدیر

محول نمودن امور به دیگر کارمندان سازمان، نه تنها مدیر را انسانی ارزشمند جلوه می دهد بلکه باعث می شود کارمندان او را یک راهنما دانسته و به او اعتماد کامل داشته باشند. البته برا محول کردن کارها به کارمندان دیگر و همچنین گرفتن نتیجه مناسب، مستلزم صبر و بردباری بسیار است اما زمانی که کار به صورت موفقیت آمیز انجام گردد باعث می شود تا کارمندان احساس قدرت و مفید بودن نموده و خود را در موفقیت شرکت تاثیرگذار بدانند.

البته محول کردن کارها به دیگر کارمندان برای شرکت های کوچک و مدیران سلطه جو مناسب نیست. زیرا این گونه مدیران کارها را با دقت بسیار زیاد چک می کنند، در همه جا سرک می کشند و علاقمند هستند در تمام امور حرف آخر را خودشان بزنند.

در شرایط استرس زای بالا، دیگر فرصتی برای نظر دادن و یا صحبت کردن همکار سالم تر باقی نمی ماند. در چنین شرایطی کارمندان مجبورند تا از رئیس اطاعت کنند که این موضوع باعث از بین رفتن روحیه آن ها و رشد اخلاقی کارمندان شده و در نهایت روی عملکرد خودشان و شرکت اثر منفی می گذارد.

موسسه کسب و کار آیا دوره دیجیتال مارکتینگ برگزار می کند.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا