مقالات فروش

آینده حرفه فروش با ChatGPT

How chatgpt could change sales

کمتر کسی است که این روزها سر و صدای ChatGPT را نشنیده باشد. جالب است بدانید در حوزه فروش نیز تجربیات جالبی با هوش مصنوعی رقم خورده است.

ChatGPT چیست؟

ChatGPT یک ربات گفتگوی مبتنی بر هوش مصنوعی است که توسط استارتاپ OpenAI مستقر در سانفرانسیسکو توسعه یافته است و برای استفاده عمومی در مرورگرهای وب در دسترس است.می‌توان از آن در وب سایت آن که chat.openai.com است استفاده کرد. ChatGPT توسط LLM که یک مدل زبان بزرگ است پشتیبانی می‌شود.

این بدان معنی است که chatGPT قادر به درک پاسخ‌های شبیه به انسان است. یک امکان بسیار واقعی و جذاب برای مشاغل استفاده از فناوری هایی مانند ChatGPT به عنوان یک ربات فروش است.

تجربه فروشندگی چت جی پی تی

اخیرا من از ChatGPT خواستم که یک دوربین DSLR به من معرفی کند و بفروشد، و لیستی از دوربین ها، مشخصات، محدوده قیمت و حتی مقداری تخفیف و آپشنهای دیگر به من ارائه داد.سپس در مورد یک مدل خاص پرسیدم و از آن خواستم که با لحن خاصی مشخصات آن را برای من توضیح دهد و به من بفروشد. و او با لهجه  مسلط تگزاسی با من مذاکره کرد.

ChatGPT قابلیت های دوربین، مشخصات، قیمت را  کاملا می دانست و همچنین می توانست  به خوبی مذاکره کند و معامله را با مهارت  یک فروشنده با تجربه نهایی‌سازی کند.من متوجه شدم که عملکرد ChatGPT بهتر از یک فروشنده معمولی است.

همینجا بود که پی بردم چقدر انقلاب در حرفه فروش اجتناب ناپذیر و نزدیک است. و در آینده نه چندان دور ، شرکت‌ها و سازمان‌ها با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی دیگر برای آموزش و حفظ نیروی فروش مشکلی نخواهند داشت.شرکت OpenAI قبلاً ChatGPT را با اطلاعات موجود در وب مجهز کرده و آموزش داده است.اگر اطلاعات عمومی در مورد چیزی وجود داشته باشد، ChatGPT بطور پیش فرض آن را می داند. 

تاثیرات ChatGPT بر حرفه فروشندگی

 1. افزایش کارایی :

ChatGPT می تواند چندین پرسش مشتری را به طور همزمان انجام دهد،و به متخصصان فروش اجازه می دهد تا روی کارهای پیچیده تر و تعاملات با ارزش تمرکز کنند. 

 2. بهبود تجربه مشتری:

چت ChatGPT با توانایی خود در ارائه پاسخ های فوری و توصیه های شخصی می تواند تجربه کلی خرید را بهبود بخشد و منجر به افزایش رضایت مشتری و وفاداری او شود. 

3. صرفه جویی در هزینه:

چت ChatGPT با خودکار کردن کارهای فروش معمولی،نیاز به کارکنان فروش اضافی را کاهش می دهد و همچنین  باکاهش قابل توجهه پورسانت و کمیسیون فروش، باعث صرفه جویی در هزینه برای مشاغل می شود.

4.بینش مبتنی بر داده:

چت ChatGPT می‌تواند داده‌های ارزشمندی را در مورد ترجیحات مشتری،الگوهای خرید و نقاط درد جمع‌آوری کند و بینش‌های عملی را به متخصصان فروش ارائه می‌کند تا رویکرد خود را متناسب کرده و استراتژی‌های فروش را بهبود بخشند. 

5. دسترسی همیشگی:

برخلاف متخصصان فروش انسانی که ساعات کاری محدودی دارند،چت ChatGPT به صورت شبانه روزی در دسترس است و اطمینان حاصل می کند که مشتریان می توانند هر زمان که به آن نیاز داشته باشند، کمک دریافت کنند. 

6. پشتیبانی مقرون به صرفه از مشتری:

چت ChatGPT نیاز به تیم های پشتیبانی انسانی گسترده را کاهش می دهد و در نتیجه باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود و در عین حال پشتیبانی کارآمد و موثر از مشتری را ارائه می دهد. 

7. ایجاد شغل جدیدی به نام کوچ ربات فروش :

احتمالا شغل جدید کوچینگ فروش رباتهای هوشمند یکی از پرتقاضا ترین مشاغل آینده در حوزه فروشندگی خواهد بود. وظیفه آنها شخصی سازی ورودی اطلاعات به ربات های فروش و تجهیز کردن آنها با داده‌های مشتری و محصولات است.

دوره فروش دکتر یحیی علوی مدرسه کسب و کار آیا  یکی از دوره های آموزشی فروش و بازاریابی است که از شما یک فروشنده حرفه ای می سازد.

چت جی بی تی و فروش

انقلاب حرفه فروشندگی با چت جی پی تی

مزایای بازاریابی با ChatGPT 

بهبود تعامل با مشتری: 

چت GPT امکان تعامل در زمان واقعی و شخصی با مشتریان را فراهم می کند که منجر به افزایش تعامل و رضایت می شود. 

افزایش تولید لید (سرنخ):

چت GPT می تواند اطلاعات ارزشمند مشتری را به دست آورد و سرنخ ها را به طور موثرتری واجد شرایط کند، و در نتیجه منجر به کیفیت بالاتر برای تلاش های بازاریابی می شود. 

افزایش نرخ تبدیل:

با ارائه کمک فوری و رسیدگی به نگرانی های مشتری،

چت ChatGPT می تواند به راهنمایی مشتریان بالقوه از طریق قیف فروش کمک کند و منجر به نرخ تبدیل بالاتر شود.

بینش مبتنی بر داده:

پلتفرم‌های چت ChatGPT اغلب ویژگی‌های تجزیه و تحلیل و گزارش را ارائه می‌کنند که به بازاریابان اجازه می‌دهد تا بینش‌های ارزشمندی در مورد رفتار مشتری، ترجیحات و نقاط دردناک به دست آورند.

کمپین های بازاریابی شخصی:

با دسترسی به داده های جمع آوری شده  مشتری از طریق تعاملات ChatGPT ،بازاریابان می توانند بسیار هدفمند و شخصی سازی شده عمل کنند.با استفاده از داده‌ها و الگوریتم‌های هوش مصنوعی، بازاریابان می‌توانند پیام‌ها و تجربیاتی را ایجاد کنند که با ترجیحات و نیازهای هر مشتری همخوانی دارد. 

محدودیت های ChatGPT 

اما ChatGPT محدودیت هایی نیز دارد. به‌عنوان مثال، در مورد افراد یا داده‌های بعد از سال 2021  اطلاعات محدودی دارد و پاسخ درستی به سوالات شما نمی‌دهد. در ادامه به چند محدودیت چت جی پی تی در حوزه فروش اشاره می کنم.

عدم ارتباط انسانی:

چت GPT ممکن است نتواند تجربه شخصی و همدلانه ای را که یک فروشنده انسانی می تواند ارائه دهد، ارائه دهد. این می تواند ایجاد رابطه و ایجاد اعتماد با مشتریان بالقوه را چالش برانگیز کند.

درک محدود پرس و جوهای پیچیده:

چت GPT ممکن است برای درک و پاسخ مؤثر به سؤالات پیچیده یا ظریف مشتریان مشکل داشته باشد. این می تواند منجر به ارائه اطلاعات نادرست یا ناقص شود و به طور بالقوه منجر به ناامیدی یا نارضایتی مشتری شود.

ناتوانی در انطباق با موقعیت‌های منحصربه‌فرد:

چت GPT ممکن است در سازگاری با سناریوهای منحصر به فرد مشتری یا مدیریت موقعیت‌های غیرمنتظره‌ای که نیاز به مهارت‌های خلاقانه حل مسئله دارد، مشکل داشته باشد.

این می تواند اثربخشی آن را در ارائه راه حل های مناسب یا رسیدگی به نیازهای خاص مشتری محدود کند پس حتما سری به آموزش فروش یزنید.

محدودیت های زبان و فرهنگی:

توانایی چت GPT برای درک و برقراری ارتباط در زبان ها یا زمینه های فرهنگی مختلف ممکن است محدود باشد. این می تواند مانع از اثربخشی آن در تعامل با طیف متنوعی از مشتریان شود.

توصیه هایی برای صاحبان کسب و کار در مورد استفاده از چت ChatGPT

چت GPT یا چت فناوری کسب و کار جهانی می تواند ابزار ارزشمندی برای صاحبان مشاغل در فروش باشد.پیاده سازی چت GBT در فروش می تواند ارتباطات را بهبود بخشد و تعاملات مشتری را ساده کند.با استفاده از چت GPT، صاحبان مشاغل می توانند به مخاطبان گسترده تری دسترسی داشته باشند و پشتیبانی کارآمدی از مشتری ارائه دهند.

چت GPT امکان مکالمه بلادرنگ با مشتریان بالقوه را فراهم می کند و شانس بسته شدن فروش را افزایش می دهد.. ادغام چت GBT در فرآیندهای فروش می تواند رضایت و وفاداری مشتری را بهبود بخشد.

با چت GPT، صاحبان کسب و کار می توانند وظایف فروش خاصی را خودکار کنند و زمان را برای فعالیت های استراتژیک تر آزاد کنند.چت GBT فرصتی را برای جمع آوری داده ها و بینش های ارزشمند در مورد ترجیحات و رفتارهای مشتری ارائه می دهد.

با استفاده از چت GPT در فروش، صاحبان مشاغل می توانند جلوتر از رقبا باقی بمانند و خود را با پویایی های بازار در حال تغییر وفق دهند.

پس به دقت استفاده ار فناوری جدید را آغاز کنید،اجازه دهیدرباتهای فروش به عنوان سفیران برند شما عمل کنند،

آنها را با اطلاعات و داده های کامل در مورد کالا و محصول خود تنطیم کنید.احتمالاً ترسناک خواهد بود که به فناوری اجازه دهید از طرف شما در مورد قیمت یا سایر امتیازات مذاکره کند، اما من متوجه شده ام که می توان آن را محدود به مرزهای از پیش تعیین شده کرد.برای مطالعه بیشتر مقاله نیم نگاهی به آینده حرفه فروش را دنبال کنید.

سخن آخر در مورد فروش با ChatGPT

انتظار می رود آینده کسب و کار به شدت تحت تاثیر پیشرفت های تکنولوژیکی مانند هوش مصنوعی، اتوماسیون و تجزیه و تحلیل داده ها باشد.

این فناوری‌ها به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهند که عملیات را ساده‌تر کنند، تجربیات مشتری را افزایش دهند و تصمیم‌های مبتنی بر داده‌ها را اتخاذ کنند. با فناوری‌هایی مانند ChatGPT،سیستم فروش تمام کسب و کارها مجهز به ربات فروش می‌شود و در چند سال آینده دنیای کسب وکار را به شدت تغییر خواهند داد.

برای جلوتر ماندن در آینده کسب‌وکار، شرکت‌ها باید بر پذیرش تحول دیجیتال، اتخاذ استراتژی‌های چابک، پرورش نوآوری و خلاقیت، اولویت دادن به پایداری و مسئولیت اجتماعی تمرکز کنند. شورای تجارت فوربس مهمترین سازمان رشد و شبکه سازی برای صاحبان و رهبران مشاغل است.

نویسنده: Novus Laurus. مدیر عامل استراتژیست کسب و کار و تحول. سرمایه گذار فناوری دیجیتال

منبع: مجله فوربس (لینک منبع)

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا