مقالات فروش

بازاریابی و فروش در متاورس

marketing and selling in metaverse

فروش در متاورس یکی از روشهای جدید ساخت درآمد ارزی است که افراد زیادی در سراسر جهان علاقمند به حضور در بازار آن هستند.
جهان متاورس در حال ظهور است و مدیران فروش و بازاریابی و روابط عمومی در حال بررسی امکانات این چشم انداز جدید مجازی می‌باشند.

متاورس چیست؟

ایده متاورس ده‌ها سال است که وجود داشته است، اما اخیراً توجه زیادی را به خود جلب کرده است. با پیشرفت سریع تکنولوژی و ظهور واقعیت مجازی، همه رهبران و مدیران ارشد در بازاریابی و فروش، روابط عمومی یا ارتباطات، پتانسیلی قابل توجه و همچنین برخی تهدید‌ها را در بازاریابی و فروش در محیط متاورس پیش‌بینی می‌کنند.

آنها مشتاقانه منتظر راه های جدیدی برای ارتباط با مشتریان هستند، از جمله رویدادها، تجربیات برند و برنامه های NFT.آنها فرصت‌هایی را برای شرکت‌ها می‌بینند تا جلسات و همکاری داخلی را افزایش دهند. و  مزایا و چالش های این پارادایم جدید را بررسی می کنند.

متاورس
بازاریابی و فروش در متاورس

فرصت های بازاریابی و فروش در متاورس

متاورس در حال حاضر دنیای جدیدی از فرصت‌های بازاریابی را باز کرده است که مطمئناً ارزش بررسی دارد. برای آشنایی با اصول فروش باید، تکنینکهای فروش را در دوره های آموزشی یاد بگیرید.

دوره فروش دکتر یحیی علوی مدرسه کسب و کار آیا  یکی از دوره های آموزشی فروش و بازاریابی است که از شما یک فروشنده حرفه ای می سازد.

Parna Sarkar-Basu، بنیانگذار و مدیر عامل، Brand and Buzz Marketing، می گوید که این فرصت های جدید مشارکت متاورس را ضروری می کند.

از املاک مجازی گرفته تا خریدهای درون بازی، متاورس این پتانسیل را دارد که نحوه عملکرد و تعامل کسب و کارها با مشتریان را تغییر دهد. می‌تواند به عنوان یک نوآوری مخرب تغییرات شگرفی را در بازار کسب و کار ایجاد کند و فرصت‌ها و جریان‌های درآمد جدیدی ایجاد کند.

 مونیکا هو، مدیر ارشد بازاریابی SOCI، توصیه می‌کند که برندها اکنون وارد”زمین بازی” متاورس شوند، در حال حاضر این محیط  در حال توسعه است و نسبتا کم ریسک است.او می‌گوید: «در حال حاضر، متاورس آزمایشی گسترده برای بازاریابان برند است. به ویژه برای بخش‌های خرده‌فروشی.

مزیت های فروش و بازاریابی در متاورس

1- هدف گذاری و شخصی سازی پیشرفته

Metaverse به بازاریابان اجازه می دهد تا داده های دقیق در مورد ترجیحات و رفتارهای کاربر جمع آوری کنند و هدف گذاری دقیق تر و کمپین های بازاریابی شخصی سازی شده را ممکن می سازد.

2- تجارب همه جانبه برند

برندها می توانند تجربیات همه جانبه ای را در Metaverse ایجاد کنند و به کاربران این امکان را می دهند که در یک محیط مجازی با محصولات و خدمات تعامل داشته باشند.

3- جریان‌های درآمدی جدید

Metaverse فرصت‌هایی را برای کسب درآمد از طریق کالاهای مجازی، دارایی‌های دیجیتال و تبلیغات درون‌جهانی باز می‌کند.

4- دسترسی جهانی

با دسترسی به Metaverse از هر نقطه ای در جهان، کسب و کارها می توانند بدون محدودیت فیزیکی دسترسی خود را به مخاطبان جهانی گسترش دهند.

5- کمپین های بازاریابی مشارکتی

برندها می توانند با سایر مشاغل یا تأثیرگذاران در Metaverse همکاری کنند تا کمپین های بازاریابی منحصر به فردی ایجاد کنند که کاربران را درگیر خود کند.

6- ارتباط با مشتریان در Metaverse

در محیط‌های مجازی، مشتریان می‌توانند با برند شما به روش‌های جدیدی تعامل داشته باشند مانند رویدادهای مجازی، تجربیات برند و تبلیغات NFT.

7- مناسبت ها و ایونت

رویدادهای مجازی در متاورس همه چیز را به سطح کاملاً جدیدی می برد.برندها می توانند محیط های سه بعدی و کاملاً غوطه ور ایجاد کنند که در آن شرکت کنندگان بتوانند در زمان واقعی با یکدیگر و با برند تعامل داشته باشند. این تجربه بسیار جذاب‌تری نسبت به وبینارهای سنتی یا تماس‌های زوم ارائه می‌دهد. بن چودور، عضو هیئت مدیره Notified می‌گوید: «همه رویدادها یکسان ایجاد نمی‌شوند. «جادوی خاصی در رویدادهای حضوری وجود دارد که تکرار آن به صورت آنلاین چالش برانگیز است.

چالش های بازاریابی و فروش در جهان متاورس

زمانی که اصطلاح «متاورس» را معرفی شد، دیدی کاملاً دیستوپیایی از تأثیرات آن بر بشریت ارائه می‌دهد.مانند هر تغییر فناوری جدید، احتمالات جدید همیشه با خطرات و چالش های جدید همراه است.همانطور که اینترنت تکامل می یابد، الگوهای رفتار نادرست نیز تغییر می کند که از شرارت تا مرگبار متغیر است.به محض ایجاد اتاق های گفتگو، ترولینگ نیز به وجود آمد. رسانه‌های اجتماعی فرصت‌های پیچیده‌تری را برای قلدری، گربه‌ماهی، گازگرفتگی و غیره ایجاد کرده‌اند. Gesner Filoso،معاون اجرایی جهانی بازاریابی، Teleperformance، به این نگرانی می پردازد:

خطرات و نگرانی‌های متاورس 

«تعصب، قلدری، دستکاری عاطفی و اطلاعات نادرست می تواند در جهان متاورس بزرگ شود. از آنجایی که این یک محیط همه جانبه است، مشتریان شما ممکن است طوری واکنش نشان دهند که گویی واقعاً همه چیز را در چشم انداز دیجیتال تجربه کرده اند.در نتیجه، هر گونه آزار و اذیت می تواند برای آنها بسیار واقع بینانه باشد.

شرکت‌ها باید از همان ابتدا قابلیت‌های اعتماد و ایمنی را به کار گیرند تا فضایی ایجاد کنند که همه بتوانند در همان زمین بازی پیشرفت کنند.» مسائل ایمنی و بهداشت روانی مانند این، همراه با حوزه‌های خطر فنی مانند حریم خصوصی و امنیت داده‌ها، مناطق خطرناکی هستند.

برندهایی که در برنامه های کاربردی متاورس غوطه ور می شوند باید به دنبال راه هایی برای کاهش این خطرات باشند و اطمینان حاصل کنند که تلاش های بازاریابی متاورس آنها هم موثر و هم اخلاقی است. Metaverse زمین بازی شماست.

برخی دیگر از مهمترین چالشهای متاورس به شرح زیر است:

1. پذیرش محدود کاربر

یکی از چالش های کلیدی در محیط Metaverse پذیرش محدود کاربر است.در حالی که مفهوم Metaverse در حال افزایش محبوبیت است، هنوز به طور گسترده برای تعداد زیادی از کاربران قابل دسترسی نیست.این می تواند چالش هایی را برای تلاش های فروش و بازاریابی ایجاد کند زیرا دستیابی به مخاطب هدف دشوارتر می شود.

2-فقدان معیارهای استاندارد شده

چالش دیگر در محیط Metaverse عدم وجود معیارهای استاندارد برای اندازه گیری موفقیت و بازگشت سرمایه است.معیارهای بازاریابی سنتی ممکن است در این فضای مجازی جدید کاربردی یا مرتبط نباشند، و ارزیابی اثربخشی تلاش‌های فروش و بازاریابی را برای مشاغل چالش برانگیز می‌کند.

3- نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی و امنیتی

Metaverseنگرانی‌های مهمی در خصوص حریم خصوصی و امنیتی ایجاد می‌کند که می‌تواند بر فعالیت‌های فروش و بازاریابی تأثیر بگذارد.کاربران ممکن است به دلیل ترس از نقض داده ها یا دسترسی غیرمجاز، در به اشتراک گذاری اطلاعات شخصی یا شرکت در معاملات مردد باشند. کسب‌وکارها باید به این نگرانی‌ها توجه کنند تا اعتماد ایجاد کنند و تعامل را تشویق کنند. 

متاورس، جهان موازی

علاوه بر رویدادها، برندها می توانند جهان های مجازی ایجاد کنند که محصولات یا خدمات خود را به صورت ناهمزمان به نمایش بگذارند.برای مثال، یک برند لباس می‌تواند یک فروشگاه مجازی ایجاد کند که در آن مشتریان بتوانند لباس‌ها را امتحان کنند و ببیننددر زمان واقعی چگونه به نظر می‌رسند. یک سازنده خودرو می تواند یک تست درایو مجازی ایجاد کند که در آن مشتریان بتوانند ویژگی ها و قابلیت های خودرو را تجربه کنند.به گفته مدیران شورای ارتباطات فوربس،تجربیات متاورس برای مشتریان باید فراگیر، تعاملی و در صورت امکان چندحسی باشد.

همه جانبه بودن متاورس

الکس گوریاچف، مدیر نوآوری در محل اقامت، دانشکده بازرگانی فریمن دانشگاه تولان، می‌گوید:متاورس اغلب نوآوری‌های تکنولوژیکی، مانند واقعیت‌های مجازی یا افزوده را در بر می‌گیرد.اما در هسته خود، متاورس حول ایده افزایش تجارب فراگیر آنلاین متمرکز است.

همانطور که Web3 شکل جدیدی از پروتکل های حاکمیت اینترنت را وعده می دهد، متاورس قصد دارد قابلیت های تعامل مجازی را به طور کامل به سطح دیگری برساند.”

متاورس جهان تعامل

جسیکا وانگ، بنیانگذار و مدیر عامل Valux Digital، قابلیت های همه جانبه تجربیات متاورس را نشان می دهد، او می گوید: «برندها باید بیشتر از محصولات و خدمات در متاورس به مصرف کنندگان ارائه دهند.در اینجا یک مثال وجود دارد:به جای تماشای یک ویدیو، مصرف کنندگان باید بتوانند با محتوای ویدیو تعامل داشته باشند. بازاریابان دیجیتال باید بر ارائه تجربیات واقعاً همه جانبه تمرکز کنند.»    

متاورس و توکن های NFT 

توکن های غیرقابل تعویض یا NFT ها، برخی از جنبه های بحث برانگیزتر دنیای Web3/metaverse هستند. برخی از NFT ها میلیون ها دلار فروخته شده اند، در حالی که بسیاری از مردم تعجب می کنند که آیا اصلاً ارزشی دارند یا خیر. 

متاورس
بازاریابی و فروش در متاورس

بن پلومیون، مدیر ارشد بازاریابی، Dibbs، پیشنهاد می‌کند که برندها می‌توانند NFT‌هایی را به کار بگیرند که عملکردی فراتر از موجود را دارند.«گام بزرگ بعدی برای برندها ساخت NFT هایی است که فراتر از نشان دادن اینکه شما صاحب یک PNG هستید مفید هستند.به عبارت دیگر، NFT های کاربردی. یک ابزار کاربردی NFT نشانه ای است که دسترسی به چیزی با ارزش ذاتی فراتر از خود توکن را منتقل می کند. آن‌ها می‌توانند کلید شما برای دسترسی به یک سرور انحصاری،رای‌گیری در مورد طرح‌های استادیوم و کالا برای یکی از تیم‌های مورد علاقه‌تان یا حتی تعامل با بازسازی دیجیتالی یک شخصیت مشهور تاریخی باشند.»

اتصال شرکت خود در چند جهان

برنامه های تعامل با مشتری تنها کاربرد فناوری متاورس نیستند. برخی از مدیران ارتباطات پتانسیل را برای گرد هم آوردن تیم های شرکت در سراسر مرزهای جغرافیایی و الهام بخشیدن به گردهمایی های کاری می بینند.

آنتونی وونگ، مدیر بازاریابی Attensi، می‌گوید:«متاورس همچنین می‌تواند به عنوان یک ابزار داخلی در سازمان‌ها به‌عنوان وسیله‌ای برای حفظ ارتباط تیم‌ها و ایجاد فرهنگ شرکتی مورد نیاز برای موفقیت استفاده شود.ممکن است ثابت کند که این روشی موثر برای حفظ ارتباط تیم ها در هر کجای جهان است. علاوه بر جنبه اجتماعی، گردش کار مشترک نیز ممکن است روان‌تر و راحت‌تر باشد.»

 Jo Eyre،رئیس ارتباطات داخلی، Omnipresent، اشاره می کند که جلسات متاورس می تواند سرگرم کننده تر، الهام بخش و انگیزه بخش باشد. با انتخاب استفاده از دنیای مجازی سه بعدی به جای [تماس های ویدئویی]،می توان از ابزارهای تعاملی برای ایجاد طرح ها در زمان واقعی، ایده پردازی مفاهیم با استفاده از نقشه ذهنی سه بعدی و ملاقات با همکاران در الهام بخش ترین شکل ممکن استفاده کرد.

متاورس و تخیل 

فضاها امکانات در متاورس تنها با تخیل شما محدود می شود.چه راهی بهتر از ایستادن در بالای کوه یا در فضای بیرونی برای به جریان انداختن آبهای خلاقانه؟»هر زمان که فناوری جدید خود را نشان می دهد، برند‌ها ها و بازاریابان به دنبال راه هایی برای به کارگیری آن هستند.

بازاریابی Metaverse، مانند رسانه‌های اجتماعی قبل از آن، فرصت‌هایی را برای ارتباط با مصرف‌کنندگان در سطح عمیق‌تر، ایجاد تجربیات به یاد ماندنی، دستیابی به مخاطبان جدید، و گسترش دسترسی ارائه می‌دهد. 

گوریاچف می‌گوید: «چه سازمان شما آماده باشد که فوراً ورود متاورس را در استراتژی رشد خود ادغام کند یا نه، شروع برنامه‌ریزی برای آینده هرگز ایده بدی نیست.

سخن آخر

به طور کلی، متاورس یک مرز جدید هیجان انگیز برای بازاریابی و فروش است. با استفاده از قدرت واقعیت مجازی، برندها می توانند تجارب همه جانبه ای ایجاد کنند که مشتریان را درگیر و الهام بخشد،روابط قوی تری ایجاد کند و فروش را افزایش دهد. به عنوان مدیران ارتباطات، روابط عمومی و بازاریابی، مهم است که جلوتر از منحنی باشید و پتانسیل متاورس را برای برند خود کشف کنید.

منبع : مجله فوربس

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا