مقالات بازاریابی و برندینگ

استراتژی بازاریابی چیست؟

What is Strategic Marketing

استراتژی بازاریابی برای اکثر کسب و کارها یا شرکت‌ها برای اجرای موفقیت آمیز برنامه بازاریابی یک امر حیاتی است. تدوین استراتژی‌ می‌تواند به ایجاد کمپین‌های بازاریابی دقیق‌تر و هدفمندتر کمک کند.

درک چگونگی ایجاد مؤثرترین کمپین های بازاریابی می‌تواند به شما کمک کند تا با موفقیت بر مخاطبان هدف برای خرید یک محصول یا خدمات تأثیر بگذارید.

در این مقاله به سوال” استراتژی بازاریابی چیست؟” پاسخ می‌دهیم، تفاوت‌های بازاریابی و بازاریابی استراتژیک را بررسی می‌کنیم؛ مراحل بازاریابی استراتژیک را کشف می‌کنیم، نحوه ایجاد یک برنامه استراتژی بازاریابی را توضیح می‌دهیم و نکاتی را ارائه می‌کنیم که به شما کمک می‌کند تا کار خود را به حداکثر اثربخشی برسانید.

بازاریابی استراتژیک چیست؟

درک این سوال که “بازاریابی استراتژیک چیست؟” می‌تواند به شما کمک کند تا تلاش‌های بازاریابی خود را برای افزایش تأثیر و دسترسی آن‌ها برنامه ریزی کنید.

استراتژی بازاریابی عبارت است از قرار دادن یک برنامه توسعه یافته که هر مرحله از فرآیند بازاریابی را با جزئیات مشخص می‌کند.

برنامه استراتژی بازاریابی می‌تواند شامل تعریف هدف، محصول، مخاطب هدف یا کانال‌های بازاریابی مختلف برای استفاده و ارزیابی نتایج بازاریابی باشد و معمولا یک فرآیند مداوم است. به این معنی که شما ممکن است به تحلیل نتایج ادامه دهید و در صورت لزوم تغییراتی را برای دستیابی به اهداف مورد نظر ایجاد کنید.

تفاوت بین بازاریابی و بازاریابی استراتژیک

بازاریابی یک اصطلاح گسترده و فراگیر است که هدف آن جلب علاقه مثبت به یک محصول یا خدمات است. یک برنامه بازاریابی استراتژیک رویکردی متمرکزتر و تهاجمی تر به سمت یک هدف قابل اندازه گیری است.

نتایج برنامه‌های بازاریابی استراتژیک فوری‌تر هستند و بخش‌های مختلف هر مرحله را به‌طور متفکرانه هماهنگ می‌کنند تا هر یک از اعضای تیم هدف مشترکی را که برای آن کار می‌کنند؛ درک کنند.

تدوین marketing plan در برنامه ‌ریزی و بودجه بندی سازمان‌ بسیار مهم است. برنامه بازاریابی اهداف بازاریابی را تعیین و راهبرد دستیابی به آن را پوشش می دهد.

مراحل مدیریت استراتژیک بازاریابی

در ادامه فهرستی از مراحل مدیریت استراتژیک بازاریابی آمده است:

برنامه ریزی

اولین گام در انجام هر فعالیت استراتژی بازاریابی معمولاً ایجاد یک برنامه کاملاً تعریف شده است. یک تیم ممکن است از تجزیه و تحلیل SWOT استفاده کند که شامل بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها هنگام برنامه ریزی یک کمپین بازاریابی است. این ابزاری است که محاسن، معایب، فرصت‌های رشد و تهدیدهایی را که ممکن است بر توسعه تأثیر بگذارد، اندازه‌گیری می‌کند.

با درک نیروهای داخلی و خارجی موثر بر شرکت با استفاده از تجزیه و تحلیل SWOT، می‌توانید انتخاب‌های بازاریابی متفکرانه و موثری داشته باشید. اگر تجزیه و تحلیل دقیق تری انجام دهید، می توانید تجزیه و تحلیل PEST را نیز انجام دهید که عناصر سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فناوری را بررسی می‌کند.

مرحله برنامه ریزی همچنین شامل تعیین اهداف برای کمپین بازاریابی است. هنگامی که این اهداف را تعیین کردید، می‌توانید مراحلی را که باید برای رسیدن به هدف خود بردارید فهرست کنید.

 اجرا

در مرحله اجرا می‌توانید فرآیندهای طرح خود را آغاز کنید. می‌توانید روی برنامه‌هایی که ایجاد کرده‌اید شروع به کار کنید و مطمئن شوید که وظایفی که به اعضای مختلف تیم خود محول کرده اید در حال انجام هستند. با پیشرفت در این مرحله، ممکن است نیاز به تغییراتی در برنامه خود داشته باشید.

ارزیابی

ارزیابی استراتژي بازاريابي یک فرآیند مداوم و در حقیقت ارزیابی تلاش‌های شماست. اجرای موثر برنامه های بازاریابی کلیدی است. مرحله ارزیابی شامل بررسی داده‌ها و تجزیه و تحلیل‌ها برای تعیین اینکه آیا برنامه شما همانطور که در نظر گرفته شده است پیشرفت می کند یا خیر. ارزیابی همچنین ممکن است به شما این امکان را بدهد که تغییرات نهایی را ایجاد کنید یا یاد بگیرید که در آینده چه کارهای متفاوتی انجام دهید.

چگونه یک برنامه بازاریابی استراتژیک ایجاد کنیم؟

مراحل زیر می تواند به شما در ایجاد یک برنامه استراتژی بازاریابی موثر کمک کند:

1- تجزیه و تحلیل SWOT انجام دهید

برای درک بهتر آنچه که شرکت را تحت تأثیر قرار می دهد، می توانید از تجزیه و تحلیل SWOT استفاده کنید.

ماتریس SWOT
ماتریس SWOT

در اینجا توضیح مفصلی از هر مؤلفه تجزیه و تحلیل SWOT آورده شده است:

نقاط قوت

  • تجزیه و تحلیل نقاط قوت به معنای بررسی عوامل و جنبه هایی است که شرکت یا برند به خوبی انجام می دهد. این‌ها شرایط و ویژگی‌های برجسته شرکت یا برند هستند. شناسایی نقاط قوت، تخصص‌ها و آنچه آن را از سایرین متمایز می‌کند، می‌تواند به شما در ایجاد کمپین‌های مؤثر کمک کند.

نقاط ضعف

  • نقاط ضعف جنبه هایی هستند که شرکت یا برند می‌تواند بهتر انجام دهد. شناسایی و تجزیه و تحلیل نقاط ضعف در سازمان برای ایجاد بهبودها و تغییرات موثر برای کمک به شرکت در دستیابی موثرتر به اهداف ضروری است. عوامل مختلفی را در نظر بگیرید که بر موفقیت سازمان تأثیر منفی می‌گذارد.

فرصت‌ها

  • فرصت ها عوامل خارجی هستند که می توانند تاثیر مثبتی بر برند شما داشته باشند. آن‌ها می‌توانند پیشرفت‌های تکنولوژیکی، فصل‌های جشن یا روندهای مثبت در بازار باشند. فرصت‌ها به هر چیزی گفته می‌شود که می‌تواند به شما در آگاهی بیشتر از برند در میان مخاطبان کمک کند و آنها را در خرید محصول یا خدمات شما تحت تأثیر قرار دهد.

تهدیدات

  • تهدیدها عوامل خارجی هستند که می‌توانند بر برند یا محصول تأثیر منفی بگذارند. تهدیدها ممکن است شامل رقابت، سقوط اقتصادی، یا منسوخ شدن محصول یا خدمات شما بشوند. شناسایی تهدیدها می‌تواند به شما در تعیین راه های بهبود و غلبه بر این چالش ها کمک کند.

2- تجزیه و تحلیل PEST را انجام دهید

تجزیه و تحلیل PEST می‌تواند به شرکت کمک کند تا متوجه شوید کدام عوامل خارجی بر عملکرد تأثیر می‌گذارد. اگرچه تجزیه و تحلیل SWOT می تواند چیزهای زیادی در مورد نیروهای خارجی مؤثر بر یک تجارت به شما بگوید؛ تجزیه و تحلیل PEST جزئیات بیشتری را ارائه می‌دهد. در اینجا لیستی از عناصر درگیر در هنگام انجام تجزیه و تحلیل PEST آمده است:

جنبه سیاسی

  • جنبه‌های سیاسی عوامل سیاسی مختلفی هستند که می‌توانند بر یک تجارت تأثیر بگذارند. آنها می توانند شامل مقررات و قوانین جدید ایجاد شده توسط دولت باشند که بر رفتار مصرف کننده یا تولید، مقررات ایمنی یا قوانین تجارت تأثیر می‌گذارد. دولت از همه کسب و کارها می‌خواهد که طبق قوانین خود کار کنند.

مقرون به صرفه

  • عوامل اقتصادی می‌توانند بر برند یا محصول شما تأثیر بگذارند و تجزیه و تحلیل تأثیر آنها بسیار مهم است. سلامت بازار، عملکرد صنعت و تورم عوامل اقتصادی محسوب می‌شوند. تجزیه و تحلیل این جنبه‌ها و تطبیق با آنها برای رشد موثر یک برند ضروری است.

اجتماعی

  • عوامل اجتماعی می توانند بر تصمیمات خرید مصرف کننده تأثیر بگذارند که تغییرات آب و هوایی، مسائل اخلاقی در تولید، تغییرات سبک زندگی و روندهای اجتماعی را شامل ‌می‌شود. شناسایی صحیح این عوامل و نحوه تأثیر آنها بر مخاطبین هدف و رفتار خرید آن‌ها می تواند به شما در تصمیم گیری‌های تجاری موثر کمک کند.

جنبه فنی

  • برخی از پیشرفت‌های فناوری با یک کسب‌وکار به خوبی کار می‌کنند؛ در حالی که برخی دیگر ممکن است شما را ملزم به ایجاد تغییرات اساسی کنند. شما می‌توانید راه هایی برای گنجاندن فناوری فعلی در برنامه های بازاریابی خود بیابید. به طور مداوم به روش‌هایی که اینترنت و رسانه‌های اجتماعی بر رفتار مصرف‌کننده تأثیر می‌گذارند نگاه کنید و فرآیندهای فناوری کسب‌وکار را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هنوز مؤثر هستند.

امروزه از تجزیه و تحلیل PESTEL هم برای تشخیص عوامل خارجی تاثیر گذار بر کسب و کار استفاده می کنند.

3- اهداف خود را مشخص کنید

هدف برنامه بازاریابی خود را به وضوح شناسایی و تعریف کنید. اطمینان از اینکه همه اعضای تیم شما درک روشنی از آنچه شما در تلاش برای رسیدن به آن هستید دارند، کلیدی است. زمانی می‌توانید به یک استراتژی بازاریابی منسجم تر و موثرتر دست یابید که همه اهداف مشخص و مکمل داشته باشند.

4- یک برنامه گام به گام تهیه کنید

هر قدمی را که باید در طول برنامه بازاریابی استراتژیک خود بردارید شناسایی کنید و هر چیزی را که نیاز دارید مشخص کنید. تیم شما باید منابع، بودجه و هر ابزار دیگری را تقسیم کند. با در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف آن‌ها، مسئولیت‌هایی را به هر یک از اعضای تیم خود محول کنید.

انجام این کار می تواند به شما کمک کند که اجرای طرح شما موثر باشد. طرح شما می‌تواند هر بخش از فرآیند بازاریابی را در نظر بگیرد و هر چالشی را که ممکن است تجربه کنید برطرف کند.

5- برنامه خود را اجرا کنید

اجرای استراتژی بازاریابی شما به اندازه برنامه ریزی آن بسیار مهم است. با دنبال کردن دقیق برنامه خود، می توانید احتمال گنجاندن همه چیز را افزایش دهید. ممکن است در این مرحله نیاز به تغییراتی در برنامه شما وجود داشته باشد. بازاریابی یک فرآیند پویا و مداوم است و هر موقعیتی یک فرصت یادگیری است.

6- موفقیت خود را ارزیابی کنید

از تجزیه و تحلیل خود برای تعیین اینکه آیا برنامه استراتژی بازاریابی شما به نفع شما کار می‌کند یا خیر استفاده کنید. هر جنبه‌ای را تجزیه و تحلیل کنید و به دنبال راه هایی برای بهبود آن در آینده باشید. با نگاه کردن به داده های کمی و کیفی، می‌توانید یک نمای کلی کامل از دستاوردهای خود داشته باشید.

برای آموزش اصول و تدوین برنامه بازاریابی، شرکت در دوره های آموزشی به شما کمک شایانی می کند تا بصورت عملی یک برنامه منسجم ایجاد کنید.

نکات مهم در تدوین استراتژی بازاریابی

در ادامه لیستی از نکات مهمی وجود دارد که باید هنگام ایجاد برنامه استراتژی بازاریابی خود در نظر بگیرید:

  • در تصمیم گیری بر اساس تحلیل جلو بروید. به عنوان مثال، هنگام تصمیم گیری در مورد پلتفرم های رسانه‌های اجتماعی برای تبلیغ، تعیین کنید که مخاطبان هدف شما از کدام یک بیشتر استفاده می‌کنند.
  • اهداف خود را مشخص کنید. اطمینان حاصل کنید که شما و تیمتان به وضوح می‌دانید که هدف برنامه بازاریابی چیست. انجام تجزیه و تحلیل SWOT می تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که چه اهدافی می‌توانید داشته باشید.
  • ردیابی شاخص‌های کلیدی یا KPI ها می توانند به شما کمک کنند تا تعیین کنید که آیا تیم شما به اهداف شما می رسد یا خیر. به عنوان مثال، KPI شما می‌تواند تعداد نمایش‌هایی باشد که در تبلیغات پرداخت به ازای کلیک دریافت می‌کنید.
  • بودجه را مدیریت کنید. همیشه مطمئن شوید که بودجه لازم برای اجرای موفقیت آمیز برنامه خود را دارید. استفاده موثر از بودجه با بررسی داده‌های تحقیق و تقسیم بودجه می‌تواند به شما در ایجاد یک کمپین موفق و همچنین صرفه جویی در هزینه کمک کند.
  • مخاطب هدف خود را درک کنید. درک مخاطبان هدف ضروری است، زیرا به شما کمک می کند تا برنامه بازاریابی خود را تنظیم کنید. نقاط قوت محصولات خود را شناسایی کنید و راه هایی را بیابید که به مخاطبان اطلاع دهید که چگونه محصول شما می تواند به زندگی آنها کمک کند و برای آنها مفید باشد.
دوره تدوین برنامه بازاریابی دکتر یحیی علوی
دوره تدوین برنامه بازاریابی دکتر یحیی علوی

سوالات متداول در مورد تدوین استراتژی بازاریابی

نقش بازاریابی استراتژیک در طراحی و اجرای استراتژی‌ها چیست؟

  • اگر به درستی اجرا شود، مدیریت بازاریابی استراتژیک می تواند نتایج چشمگیری برای یک کسب و کار به همراه داشته باشد. داشتن یک رویکرد استراتژیک برای مدیریت بازاریابی شما می‌تواند به معنای بودجه بندی بهتر، تخصیص بهتر منابع و در کل نتایج بازاریابی بهتر باشد.

اصول مدیریت بازاریابی استراتژیک چیست؟

  • اصول مدیریت بازاریابی استراتژیک شامل تمایز، موقعیت‌یابی و تقسیم‌بندی و همچنین ابزارهایی مانند تحلیل SWOT و ماتریس BGC است.

تحلیل خطا در مدیریت استراتژیک بازاریابی چیست؟

  • تجزیه و تحلیل خطا در مدیریت بازاریابی استراتژیک شامل گردآوری، مطالعه و تجزیه و تحلیل هر گونه خطا در طول فرآیند مدیریت بازاریابی استراتژیک است.

سخن آخر

استراتژی بازاریابی یکی از عناصر حیاتی در موفقیت هر سازمان و تجارت است. بازاریابی استراتژیک نه تنها به شناخت مشتریان و ارائه محصولات به شکل موثر کمک می‌کند؛ بلکه در طراحی و اجرای استراتژی‌ها نقش بسیار مهمی دارد. امیدواریم که این مقاله به شما در خصوص اینکه استراتژی بازاریابی چیست کمک کرده باشد.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

برگزارکننده دوره های آموزشی حوزه مهارت های فردی، مدیریت و دوره های تخصصی فروش و بازاریابی در ایران.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا