مقالات مدیریت و رهبری

9 روش فوق العاده موثر برای ایجاد انگیزه در کارکنان

قبل از ورود به موضوع اهمیت ایجاد انگیزه در کارکنان، ابتدا بد نیست “انگیزش” را تعریف کنیم. به فرایند تحریک، الهام بخشی و رساندن کارکنان به نقطه‌ای که در آن به‌واسطه استفاده از حداکثر پتانسیل، بهترین عملکرد ممکن را داشته باشند، انگیزش کارکنان می‌گوییم. به‌طور خلاصه، انگیزش، همان فرایند ایجاد انگیزه است. انگیزه حالتی روان‌شناختی بوده که نمی‌توان آن را به زور و اجبار ایجاد کرد.

ایجاد انگیزه در کارکنان راهی است که اکثر سازمان ها باید انجام بدهند. وقتی انرژی، دانش و مهارت‌های گروهی از افراد با انگیزه را با هم ترکیب می‌کنید، آن‌وقت شما و تیمتان می‌توانید هر کاری را که در ذهن خود دارید انجام دهید.

Weekdone.com اخیراً به برخی از اشتباهاتی که رهبران مرتکب می شوند که استعدادهای برتر آنها را  از سازمانشان دور می کند، نگاهی انداخته است. همانطور که آنها پیشنهاد می کنند، “روی رفتار خود فکر کنید، این اشتباهات را برطرف کنید و برای تقویت عملکرد و ایجاد انگیزه در کارکنان تیم خود آماده شوید.”

این 9 روش قدرتمند را امتحان کنید تا اعضای تیم خود را با انگیزه نگه دارید تا بهترین عملکرد خود را در کار انجام دهند.

1. به کارکنان خود به اندازه ارزش آنها حقوق پرداخت کنید

 هنگامی که حقوق کارمندان خود را تعیین می کنید، مطمئن شوید که حقوق آنها با آنچه شرکت های دیگر در صنعت و منطقه جغرافیایی شما می پردازند مطابقت دارد. به یاد داشته باشید: 26 درصد از کارمندان متعهد می گویند که شغل فعلی خود را تنها با افزایش 5 درصدی حقوق ترک خواهند کرد. افراد بزرگ تیمتان را به خاطر پرداخت دستمزد کم  از دست ندهید.

2. برای آنها مکانی دلپذیر برای کار فراهم کنید

همه دوست دارند در محیط اداری تمیز و محرک کار کنند و به جای بد بودن، احساس خوبی در آنها ایجاد می کند. برای اینکه یک دفتر کار را به مکانی دلپذیرتر تبدیل کنید، لازم نیست پول زیادی خرج کنید.

3. فرصت هایی برای خودسازی و توسعه فردی  به تیم خود ارائه دهید

اعضای تیم شما زمانی که فرصتی برای یادگیری مهارت های جدید داشته باشند برای سازمان شما و برای خودشان ارزشمندتر خواهند بود. به تیم خود آموزش هایی را ارائه دهید که برای پیشرفت در حرفه خود آگاهی از آخرین فناوری ها و اخبار صنعت نیاز دارند. و با  مهارت هایی مانند هوش هیجانی ،مهارت بین فردی و مهارت های نرم ، به توانمندسازی آنها کمک کنید .

4. تقویت روحیه همکاری در تیم

طبق Weekdone.com، سه درصد از کارمندان احساس نمی کنند که از نظرات آنها قدردانی می شود. با دعوت از نظرات و پیشنهادات آنها در مورد چگونگی انجام بهتر کارها، اعضای تیم خود را به مشارکت کامل تشویق کنید. سوال بپرسید، به پاسخ های آنها گوش دهید، و در صورت امکان، راه حل های آنها را اجرا کنید، این به ایجاد انگیزه در کارکنان بسیار کمک می کند.

5. شادی راترویج کنید

کارکنان شاد اعضای مشتاق و مثبت تیم هستند و نگرش آنها مسری است. مراقب باشید که آیا افراد شما از کار خود، کارفرمای خود و شما راضی هستند یا خیر. اگر آنها نیستند، می توانید روی گسترش این ناراحتی حساب کنید.

6. آنها را برای اشتباه تنبیه نکنید 

همه ما اشتباه می کنیم. این بخشی از انسان بودن است. نکته کلیدی این است که از آن اشتباهات درس های ارزشمندی بیاموزیم تا دوباره آنها را تکرار نکنیم. وقتی اعضای تیم شما اشتباهات صادقانه ای مرتکب می شوند، آنها را تنبیه نکنید در عوض، آنها را تشویق کنید تا دوباره تلاش کنند.

ایجاد انگیزه در کارکنان

7. اهداف و چشم انداز روشنی تعیین کنید

 در یک مطالعه، 63 درصد از کارمندان گزارش دادند که وقت خود را در محل کار تلف می‌کنند، زیرا نمی‌دانستند چه کاری در اولویت است و چه چیزی اولویت ندارد. به عنوان یک رهبر، وظیفه شما این است که برای ایجاد انگیزه در کارکنان با اعضای تیم خود برای تعیین اهداف روشن کار کنید. و هنگامی که این کار را انجام دادید، مطمئن شوید که همه دقیقاً می دانند آن اهداف چیست، اولویت نسبی آنها چیست و نقش تیم در رسیدن به آنها چیست.

8. مدیریت کل نگر داشته باشید نه جز نگر 

 هیچ کس رئیسی را دوست ندارد که دائماًنگاه از بالا به پایین به او داشته باشد و هردائما او را تحت کنترل خود داشته باشد. در واقع، 38 درصد از کارمندان در یک نظرسنجی گزارش دادند که ترجیح می‌دهند فعالیت‌های ناخوشایند را انجام دهند تا اینکه در کنار یک رئیس مدیریت خرد و جز بنشینند. به افراد خود اهداف روشنی ارائه دهید (به شماره 7، بالا مراجعه کنید)، و سپس به آنها اجازه دهید بهترین راه برای دستیابی به آنها را بیابند.

با شرکت در دوره کوچینگ مدیر عاملی مدرسه کسب و کار آیا با تمام شیوه های نوین مدیریتی آشنا خواهید شد .

9. از جلسات بیهوده خودداری کنید

جلسات می تواند اتلاف وقت باورنکردنی باشد متوسط ​​افرادحرفه ای هر هفته 3.8 ساعت را در جلسات غیرمولد هدر می دهند.  برای ایجاد انگیزه در کاکنان یک دستور کار برای جلسات خود ایجاد کنید و آن را از قبل توزیع کنید. فقط افرادی را دعوت کنید که واقعاً نیاز به حضور دارند، جلسه را سر وقت شروع کنید و سپس تا آنجا که ممکن است به آن پایان دهید.

چه مواردی انگیزه دادن به کارکنان را از بین می برد؟

برای یک مدیر بدترین خبر می تواند بی انگیزگی کارکنان سازمانش باشد. انگیزه دادن به کارکنان همان طور که پیش تر ذکر شد، باعث بالا رفتن بهره وری سازمان می شود و بیلان کاری خود مدیر را به شکل چشمگیری مثبت می کند. از این جهت اکثر مدیران، بسیار تمایل دارند که بتوانند از روش های مختلف به انگیزه دادن به کارکنان خود بپردازند.

اما باید در نظر داشت که برای دادن انگیزه به کارکنان اول باید به شناخت آنان پرداخت و مواردی که باعث کشته شدن انگیزه در آنان می شود را از میان برداشت تا بازده پرسنل و در مجموع بازده سازمان به شکل معناداری بالا رود. اما باید مدیران شرکت ها در نظر داشته باشند که در سازمان و کسب و کار خود عوامل از بین برنده انگیزه کارکنان را شناسایی کرده و آن ها را در حد امکان محدود و مهار کنند. حال به معرفی چند مورد از عوامل کاهش انگیزه کارکنان سازمان ها می پردازیم:

– شرایط نامناسب محیط کار

همان طور که ذکر شد، شرایط نامناسبی چون عدم وجود تهویه مناسب هوا که بیشتر در کارخانجات دیده می شود یکی از مواردی است که روح و جسم کارکنان را فرسوده کرده و آنان را بی انگیزه می کند.

– شفاف نبودن وظایف کارکنان

اینکه هر فرد در سازمان وظایف مشخصی نداشته باشد بسیار مشکل زا و از بین برنده انگیزه است. زیرا ممکن است کارهایی بسیار بیش از میزان وظایف عادی یک کارمند بر سر وی ریخته شود و وی را بسیار فرسوده و ناامید و کم انگیزه کند.

– عدم پرداخت منظم و به موقع دستمزد کارکنان 

کارکنان باید بتوانند روی این موضوع حساب کنند که آخر هر ماه دستمزد ماهی که کار کرده اند را دریافت می کنند، در غیر این صورت چه انگیزه ای برای زحمت کشیدن و سود رساندن به شرکت برای آن ها باقی می ماند.

– ریاکاری جهت انگیزه دادن به کارکنان

مدیران سازمان ها هرگز نباید هوش بالای کارمندان و همچنین جریان اطلاعات در سازمان‌ را نادیده بگیرند. در بسیاری از سازمان ها به وفور دیده شده که مدیری به دروغ به کارمندش می‌گوید که کار بسیار خوبی انجام دادی و وظایفت را به نحو احسن انجام داده ای و من در جلسه‌ اخیر مدیران ارشد سازمان از عملکرد تو تعریف کردم و همواره پشتیبان تو هستم.

چنین صحبت هایی اگر واقعیت داشته باشد می تواند برای کارمند ایجاد انگیزه کند. اما وقتی که کارمند با هیچ تشویقی از سازمان مواجه نمی شود و متوجه دروغ بودن حرف های آن شخص مدیر شود قطعا نتیجه برای مدیر معکوس شده و نه تنها نتوانسته در کارمند خود انگیزه بیشتری ایجاد کند، بلکه انگیزه را در وی از بین برده است.

چنین صحبت‌هایی در ذات خود نشان ‌دهنده‌ی هدف ریاکارانه‌ شخص مدیر هستند که در حقیقت می خواهد کارمندش را فریب دهد. در نتیجه‌ این ادعاهای ریاکارانه مدیر، کارمند به طور معمول لبخندی می‌ زند، اما قطعا می‌ داند که تعریفی از وی در جمع مدیران صورت نگرفته است و این روند در نهایت باعث از بین رفتن اعتماد کارمند به مدیر و حتی کاهش انگیزه‌ او می ‌شود.

این که انسان حس کند توسط فردی دیگر، نادان شمرده می شود و فرد مورد نظر فکر می کند می تواند به راحتی وی را فریب دهد در حقیقت احساس بسیار بدی نسبت به آن فرد در دل انسان ایجاد می کند و وجود این حس در کارکنان یک سازمان برای یک مدیر می تواند ویرانگر باشد.

سخن آخر 

مدیران و رهبران باهوش، اهمیت ایجاد انگیزه در کارکنان و همچنین مزایا و ارتباط تنگاتنگ آن را با موفقیت سازمان به‌خوبی درک می‌کنند و برای انگیزش نیروی انسانی، استراتژی و برنامه مشخصی دارند.

سازمان‌ها باید اهمیت ایجاد انگیزه در کارکنان را درک کنند. این همان نیروی محرکه‌ای است که کارکنان را مجاب می‌کند تا بهترین عملکرد را از خود نشان دهند. بدون انگیزش، بهره‌وری کاهش یافته و نرخ ترک شغل بالا می‌رود که این به‌نوبه خودش، سازمان را از اهدافی که دارد، فرسنگ‌ها دور می‌کند

منبع :مجله INC

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا