مقالات مدیریت و رهبری

تیم سازی چیست؟

هر سازمان یا کسب و کاری از نیروهای انسانی کم یا زیاد بر اساس مقیاس آن سازمان تشکیل می‌شود که به عنوان یک تیم در کنار هم برای نیل به اهداف آن سازمان یا کسب و کار همکاری می‌کنند. اما برخی کسب و کارهای بزرگ در هر یک از بخش‌های خود یک تیم مجزا دارند. در هر دو شکل ذکر شده تیم سازی از مهم ترین مسائل در زمینه ایجاد کسب و کار به شمار می‌رود. در حقیقت در مدیریت کسب و کار از ابتدای امر ایجاد یک تیم مناسب و جمع آوری یک تیم هماهنگ و دارنده روحیه کار تیمی می‌تواند یک گام اساسی رو به موفقیت باشد. اما بسیاری دقیق نمی‌دانند فرآیند تیم سازی چیست؟ در این مطلب به موضوع تیم‌سازی خواهیم پرداخت.

تعریف تیم سازی یا تیم بیلدینگ

به صورت ساده در بیان تعریف تیم سازی یا به عبارت دیگر تیم بیلدینگ می‌توان گفت که تشکیل یک گروه 2 نفره یا بیشتر برای انجام کاری مشخص و نیل به هدفی مشخص را فرآیند تیم سازی گویند. این مورد برای اکثر کسب و کارها یک مساله حیاتی به شمار می‌رود. اما در مورد استارتاپ‌ها که معمولا به سرمایه متکی نیستند و بیشتر به دانش اعضای گروه متکی هستند، تیم سازی شاید مهم ترین بخش از کار باشد.

تیم سازی صحیح، تشکیل یک تیم متخصص که تمام تخصص‌های مورد نیاز کسب و کار را داشته باشند و مشارکت دادن اعضای تیم در کارها و تصمیمات است که به تقسیم صحیح وظایف منجر شده و اعضای تیم نیز شوق کار پیدا کرده و دلسرد نمی‌شوند و کسب و کار به سرعت رو به موفقیت قدم بر می‌دارد.

تیم سازی چیست؟
تیم سازی چیست؟

دیدگاه های اشتباه در مورد ساخت تیم

متاسفانه برخی به ویژه در کشور خودمان دیدگاه‌های سنتی اشتباهی در مورد کار گروهی دارند. به عنوان مقال می‌گویند شریک اگر خوب بود خدا برای خودش شریک می‌گرفت. این یک دید فوق العاده غلط است. خدا ذاتی یگانه است و بالعکس وی انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستند.

حتی همین نظام خانوادگی انسان‌ها که خداوند زن و مرد را برای تکمیل هم آفریده نشان می‌دهد برای تکامل در زندگی بدون دیگر انسان‌ها ممکن نیست. برای انجام کارهای بزرگ هم توانایی یک گروه از یک نفر بیشتر است. پس اگر یاد بگیریم که با کنار هم قرارگرفتن توانایی‌هایمان، بتوانیم کارآمدی را بالا برده و بهترین نتیجه را حاصل کنیم ، می‌توانیم بگوییم که تیم سازی بسیار مقوله مفیدی به حساب می‌آید.

اهمیت ساخت تیم برای استارت آپ ها

می‌دانیم تیم سازی یکی از پایه‌های اصلی موفقیت کسب و کارهاست. اما برای استارتاپ‌ها قطعا اصلی ترین پایه موفقیت است. استارت آپ‌ها سرمایه کلانی به طور معمول ندارند و بر اساس تخصص شکل می‌گیرند. پس در تیم سازی باید افرادی با تک تک تخصص‌های مورد نیاز گرد هم جمع شوند. در برخی موارد لازم است که به طور همزمان برخی از افراد تیم بتوانند در چند تخصص کار کنند. زیرا معمولا در ابتدای کار استارت آپ‌ها کمبود پرسنل دارند.

به عنوان مثال ممکن است لازم باشد که یکی از افراد استارتاپ، مذاکره و فن بیان را بلد باشد یا اینکه لازم است فرد دیگری تقسیم بندی کارها را بلد باشد. یا دیگری فروش را بلد باشد. اما در شرایط خاص ممکن است یک نفر باید در هر سه این موارد کارآیی داشته باشد.

بزرگ ترین اشتباه برخی ایده پردازان استارت آپ‌ها این است که ترجیح می‌دهند همه کارها را به عهده بگیرند تا سهم بیشتری در تصمیم گیری‌ها داشته باشند. نباید از یاد برد ایده‌پردازی یا سرمایه گذاری در یک استارت آپ دلیلی بر این نیست که فرد مورد نظر همواره صاحب بهترین تصمیمات است.

ممکن است شما به عنوان یک ایده پرداز استارت آپ، عده ای را دور هم جمع کنید تا کسب و کارتان را شکل دهند و چون دقیقا می‌دانید که ایده‌تان چیست، اصرار می‌کنید تا همه تصمیمات را به تنهایی بگیرید.

معمولا چنین نوعی از تصمیم گیری‌ها منجر به شکست می‌شوند و استارت آپ به موفقیت نمی‌رسد. زیرا اعضای تیم شما هر کدام نظراتی دارند که لازم است به آنها گوش دهید تا با خرد جمعی و استفاده از تخصص آن‌ها بهترین تصمیمات را بگیرید. هر چند که گوش دادن به حرف‌های آن‌ها دلیل بر انجام آن‌ها نمی‌شود و در نهایت تصمیم گیرنده نهایی خود شما خواهید بود.

تاثیر تیم سازی در سازمان

تیم سازی روحیه تیمی را تقویت می کنند، همدلی را در بین کارکنان افزایش می دهند، پیوندهای عاطفی را بهبود می بخشند و یک تجربه یادگیری را ارائه می دهند. فضای آرامی که تیم برای کار نیاز دارد مهیا می کند، مشارکت همه کارمندان را تشویق می‌کند و به استعدادهایی که پنهان مانده‌اند اجازه می‌دهد بدرخشند.

اگر بخواهیم در مورد مزیت های دیگر تیم سازی اشاره کنیم، فقط این نکته را به خاطر داشته باشید یا مدیریت اصولی و صحیح یک تیم کاری در سازمان رسیدن به اهداف سازمانی و ایجاد اعتماد و انگیزه کارکنان تیم برای رسیدن به موفقیت های بیشتر فراهم خواهد شد. پیشنهاد می کنیم مقاله تیم سازی در سازمان را مطالعه کنید.

سازماندهی و تیم سازی یکی از مهم ترین و حیاطی ترین موارد موجود است که هر مدیر کسب و کار یا کارآفرینی باید توجه وافر به آن داشته باشد.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا