مایکل پورتر، استاد بزرگ مدیریت استراتژیک

مایکل پورتر، استاد بزرگ مدیریت استراتژیک

مایکل پورتر، اقتصاد دان نام آشنای آمریکایی است که در سال 1947 به دنیا آمده است. به او پیامبر برنامه ریزان استراتژیک نیز می‌گویند. وی مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مدیریت از دانشگاه هاروارد اخذ و پس از ادامه تحصیل نائل به دریافت مدرک دکترای اقتصاد کسب و کار از همین دانشگاه گردید. او اعجوبه ای است که نامش در بین فهرست 4 نفره ای است که توانستند در جوانی استاد دانشگاه هاروارد شوند. در ادامه مطلب ” مایکل پورتر، استاد بزرگ مدیریت استراتژیک “ با ما همراه باشید.

مایکل پورتر، استاد بزرگ مدیریت استراتژیک

تا به امروز کسی موفق نشده در حوزه اقتصاد و مدیریت به اندازه مایکل پورتر کار تحقیقاتی و پژوهشی انجام دهد. او تا کنون 19 کتاب و 139 مقاله در زمینه استراتژی و رقابت به رشته تحریر درآورده است که بیش از 270 هزار بار به مقالات و نوشته های وی ارجاع شده است. پورتر اولین کتاب خود را با نام استراتژی رقابتی در سال 1980 میلادی منتشر نمود که به بیش از 20 زبان زنده دنیا ترجمه شده و بیش از 60 بار تجدید چاپ شده است.

تفاوت مایکل پورتر با دیگر بزرگان این حوزه این است که وی توانسته ارتباطی متفاوت بین استراتژی، اقتصاد و کسب و کار ایجاد نماید. ”

مایکل پورتر در کنار پژوهش های متعددی که در زمینه اقتصاد و کسب و کارها انجام داده است، در زمینه مشاور کسب و کار هم فعالیت می‌نماید و از مشاوران نامی در این حوزه در سراسر دنیاست. او مشاور شرکت های نام آوری همچون کاترپیلار و پروکتر اند گمبل می‌‎باشد.

پورتر در یکی از مصاحبه های خود توضیح می‌دهد که به واسطه ی علاقه ی وافری که به رقابت و ورزش داشته و این مفاهیم جایگاه ویژه ای در ذهن او داشته است، تصمیم گرفته این مفهوم را وارد حوزه مدیریت و کسب و کار نماید.

مفاهیم استراتژی از نگاه مایکل پور

او مفاهیم متعددی را در حوزه استراتژی تحت بررسی قرار داده که برخی از مهم ترین آن ها به شرح زیر است:

مایکل پورتر مطالعات گسترده و نظریه های متعدد دیگری هم در زمینه توسعه منطقه ای و جغرافیایی دولت ها و کشورها نیز دارد. او در 28 کشور جهان مشاوره، تحقیقات و برنامه ریزی استراتژیک انجام می‎‌دهد که از جمله ی آن ها می‌‎توان به کانادا، استرالیا، مالزی، سنگاپور و کره جنوبی اشاره نمود. او همچنین در کنگره آمریکا اعتبار بالایی داشته و در برنامه ریزی استراتژیک آمریکا نقش بسزایی دارد.

چرا آمریکا به استراتژی اقتصادی نیاز دارد؟

او در مقاله ای که در سال  2008 با نام ” چرا آمریکا به استراتژی اقتصادی نیاز دارد؟ “در نشریه بیزینس ویک به چاپ رسانده است، اذعان می کند که چند عامل دلیل برتری و مزیت رقابتی آمریکا در حوزه اقتصاد در دهه ی گذشته بوده است که اگر آمریکا این مزیت ها از دست بدهد، برتری خود را در حوزه اقتصاد از دست می دهد.

مایکل پورتر از معدود کارآفرینانی است که هم در دنیای آکادمیک و آموزشی و هم در دنیای واقعی کسب و کار اعتبار داشته و طرفدارانی پر و پا قرص دارد، تا جایی که خیلی ها او را اسطوره مدیریت استراتژیک جهان می نامند. با این حال پورتر منتقدانی هم دارد که نظریه های او را نمی پسندند و ایده های او را در دنیای امروز ناکارآمد می پندارند. در ادامه مطلب ” مایکل پورتر، پیامبر مدیریت استراتژیک ” قصد داریم برخی از جملات معروف او را برای شما نقل کنیم:

جملاتی از مایکل پور

 

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
ویدیوی کارگاه 5ساعته هوش هیجانی و افزایش عزت نفس را با 100% تخفیف از دست ندهید.
خروج از نسخه موبایل