شخصیت مقعدی چیست؟

شخصیت مقعدی چیست؟
شخصیت مقعدی anal aggressive personality فردی است که نیاز شدید به کنترل محیط خود دارد. فردی که شخصیت مقعدی دارد نیز توجه وسواسی به جزئیات (حتی جزئیات غیر ضروری) خواهد داشت تا جایی که ممکن است دیگران را آزار دهد.

شخصیت مقعدی عموماً مضطرب و ناتوان در مدیریت هوش هیجانی تلقی می شود. رفتار آنها فراتر از مفید بودن است. برای مثال، فردی با شخصیت مقعدی ممکن است قبل از خرید محصول، خیلی خسته کننده درباره آن تحقیق کند.

نظریه شخصیت مقعدی فروید

آیا در مورد ریشه های اصطلاح شخصیت مقعدی کنجکاو هستید؟ قدمت آن به زمان زیگموند فروید ، عصب شناس اتریشی برمی گردد، که اولین کسی بود که وجود این تیپ شخصیتی را به عنوان بخشی از نظریه روانکاوی مطرح کرد.

فروید در آثار اولیه خود در مورد رشد روانی-جنسی درباره شخصیت مقعدی نوشت. فروید استدلال کرد که سه مرحله روانی-جنسی در طول رشد اولیه کودک وجود دارد:

دهانی: از بدو تولد تا یک سالگی
مقعد: از سن 1 تا 3 سالگی
آلتی یا Phallic: از سن 3 تا 6 سالگی

اختلال شخصیت وسواسی اجباری

در حالی که فروید شخصیت مقعدی را توصیف کرد، نزدیکترین اختلال روانی که امروزه در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) توصیف شده است، اختلال شخصیت وسواسی-اجباری (OCPD) است.

این تشخیص روانپزشکی به فردی اشاره دارد که نیاز اجباری و علاقه مند به کنترل ذهنی دیگران و روابط بین فردی دارد. فرد مبتلا به OCPD نیز توجه زیادی به جزئیات، نیاز به نظم در محیط خود، مشکلات کمال‌گرایی و تمایل به تهیه فهرست‌ها و قوانینی برای پیروی از خود نشان می‌دهد. این فرد همچنین ممکن است در تفویض وظایف با مشکل مواجه شود و در روابط بین فردی خود لجباز و سختگیر باشد. آنها ممکن است در خلاص شدن از شر چیزهای قدیمی یا خرج کردن پول برای رفع نیاز خود دچار مشکل اعتماد به نفس شوند.

علایمی که نشان می دهد شما دارای شخصیت مقعدی هستید :

اگر فکر می کنید شخصیت مقعدی دارید چه باید بکنید؟ این همه بستگی به این دارد که آیا شما را آزار می دهد یا اطرافیانتان.

اگر در تصمیم‌گیری مشکل دارید یا اگر تسلطی روی محیط خود ندارید و مضطرب هستید،  بهتر است که با یک متخصص سلامت روان صحبت کنید تا تعیین کنید که آیا ممکن است با چیزی فراتر از یک ویژگی شخصیتی خود زندگی کنید یا خیر.

آیا احساس می کنید که رفتار شما ناخواسته و خارج از کنترل شماست، یا اگر در تفویض وظایف مشکل دارید یا نمی توانید از عهده وظایف خود برآیید، این می تواند در زندگی روزمره یا توانایی شما برای عملکرد در محل کار اختلال ایجاد کند. همه اینها نشانه هایی هستند که ممکن است شما دارای شخصیت مقعدی باشید.

از سوی دیگر، اگر به خوبی کار می‌کنید، از خصلت‌هایتان ناراحت نمی‌شوید، و اطرافیانتان شخصیت شما را می‌پذیرند، ممکن است این چیزی باشد که یاد بگیرید با آن زندگی کنید.

شخصیت مقعدی در دوران کودکی مدفوع خود را زیاد نگه می داشتن و زمانی که آن را دفع می کردن لذت زیادی می برد. این رفتار در بزرگسالی منجر به بروز خشونت، لج بازی و تبدیل شدن فرد به یک شخص کمالگرا که به آن شخصیت مقعهدی گفته می شود است.

خصوصیات اخلاقی

اگر شخص مقعدی نسبت به رفع نیازات خود  تامین شود و یا محروم شده باشد خصوصیات رفتاری زیر را پیدا می‌کند :

حالت محروم شده :

  1. مقید است
  2. یک دندگی پیدا می کند
  3. به کارهای خود نظم می دهد
  4. دقت و وسواس بیشتری پیدا می کند
  5. وقت شناس بوده و دقت بالایی دارد.

حالت ارضاء شده

  1. ولخرج بودن
  2. تنبلی
  3. دنبال سلطه پذیری
  4. پلشت شدگی
  5. شلختگی
  6. تاخیر زیاد و مشکوک

زمانی که والدین در روند آموزش توالت کردن (التماس کردن، فحاشی کردن، تشویق کردن بیش از حد در هنگام عملکرد خوب کودک و غیره) خود را ضعیف تر از کودک قرار می دهند، کودک متوجه می شود که او “سلطان خانه” است. این ممکن است منجر به رفتار شلختگی، بی نظمی، بی دقتی و حتی مخرب یا بی رحمانه شود.
زمانی که در حین آموزش توالت یا دستشویی خیلی کم تشویق می شود (والدین خیلی سختگیر هستند و حتی ممکن است از تنبیه یا تحقیر استفاده کنند)، ممکن است فرد بیش از حد نگران تمیزی و نظم باشد، تمایلات کمال گرایی در خود ایجاد کرده و خودکنترلی بیش از حد از خود نشان دهد، یا ممکن است بیش از حد خسیس یا لجباز شده در نگهداشتن مدفوع خود سماجت کند.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۴ رای
ویدیوی کارگاه 5ساعته هوش هیجانی و افزایش عزت نفس را با 100% تخفیف از دست ندهید.
خروج از نسخه موبایل