مقالات مهارت های فردی

تاثیر عزت نفس در زندگی اجتماعی

تاثیر عزت نفس در زندگی اجتماعی

تاثیر عزت نفس در زندگی اجتماعی بسیار زیاد و قوی است و تمامی کسانی که به دنبال موفقیت هستند، باید عزت نفس اجتماعی خود را افزایش دهند. عزت نفس احساسات و افکاری است که افراد در رابطه با خود دارند و این مسئله توسط ارتباط با دیگران شکل می‌گیرد. آموزش عزت نفس باید از همان ابتدا شروع شود. کسانی که در محیط‌های نامناسب رشد می‌کنند و معمولا، توسط اطرافیان خود تحقیر می‌شوند، عزت نفس بسیار پایینی دارد. این افراد در زندگی اجتماعی خود به خوبی عمل نمی‌کنند و افزایش عزت نفس یکی از مواردی است که باید مد نظر قرار گرفته شود.

نقش عزت نفس در زندگی اجتماعی 

در رابطه با نقش عزت نفس در زندگی اجتماعی  باید به این مسئله توجه داشته باشید که انسان موجودی اجتماعی است و تمامی حرکات و حالات او بر اساس ارتباط با دیگران شکل می‌گیرد. اگر شما انسان را از اجتماع جدا کنید، تفاوتی با حیواناتی که در جنگل زندگی می‌کنند، ندارد و این دقیقا به ما نشان می‌دهد که تمامی انسان‌ها برای تجربه زندگی بهتر به ارتباط با دیگران نیاز دارند. اما باید بدانید ارتباط با دیگران می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات زیادی شود و حتی ممکن است که بسیار آسیب‌دهنده باشد. اولین قدم برای رسیدن به موفقیت، تقویت مهارت فردی، تقویت عزت نفس و دوست داشتن خود است. شما باید یاد بگیرید که خود را در هر شرایطی دوست داشته باشید و این مسئله می‌تواند راه را برای شما باز کند.

راهکارهای افزایش عزت نفس

زمانی که در حال صحبت از نقش عزت نفس در زندگی اجتماعی  هستیم؛ ممکن است سوالاتی در مورد افزایش عزت نفس پرسیده می‌شود. برخی از این راهکارها به شرح زیر هستند:

  • شما باید نگرش مثبت به زندگی داشته باشید و تلاش کنید نگرش منفی را خنثی کنید.
  • شما نباید اجازه دهید که صحبت‌ها و نظرات منفی دیگران باعث شود که زندگی شما شکل گیرد یا تغییر کند.
  • باید توانایی نه گفتن را در هر شرایطی بیاموزید. 
  • نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید. نقاط ضعف خود را تقویت کنید و از نقاط قوت برای پیشرفت خود استفاده نمایید.
  • نیازهای خود را بدون خجالت یا ترس بیان کنید.
  • احساس نکنید که از دیگران کمتر یا بیشتر هستید.
  • به توانایی‌های خود اطمینان داشته باشید و کارهای خود را با اطمینان به خود پیش ببرید.

چه عواملی بر عزت نفس موثر است

در ادامه بررسی نقش عزت نفس در زندگی اجتماعی، باید به این سوال پاسخ دهیم که چه عواملی بر عزت نفس موثر است. این عوامل به شرح زیر هستند:

  • خودپذیری بالا 
  • زندگی هدفمند
  • زندگی آگاهانه 
  • عدم کمال‌گرایی 
  • مسئولیت در قبال خود 
  • ابراز وجود به موقع 
  • کنار گذاشتن ترس‌های بی‌مورد 
  • عدم خجالت کشیدن و افزایش سخنوری
  • تلاش برای برقرار روابط هدفمند 
  • تلاش برای ترک روابط آسیب‌رسان
  • کنترل احساسات در شرایط بحران 

هر یک از مواردی که در اینجا در رابطه با نقش عزت نفس در زندگی اجتماعی باید جداگانه مورد تحلیل و بررسی قرار گیرند تا بتوانند به افراد کمک کنند زندگی خود را به خوبی مدیریت کنند و از فواید عزت نفس بالا بهره‌مند شوند.

تاثیر عزت نفس در زندگی اجتماعی

 تاثیر عزت نفس در ارتباطات

مهمترین موردی که در رابطه با نقش عزت نفس در زندگی اجتماعی باید به آن اشاره شود، تاثیر عزت نفس در ارتباطات است. بهتر است اکنون چند لحظه به این سوال فکر کنید که آیا شما تمایل دارید با کسی در ارتباط باشید که خودش را دوست دارد و برای خودش احترام قائل است یا تمایل دارید با کسی ارتباط برقرار کنید که حس خوبی به خود ندارد و دائما خودش را سرزنش می‌کند. بی‌شک، اگر فردی باشید که به دنبال گسترش روابط خود باشید تلاش می‌کنید که با فرد اول در ارتباط باشید و این همان نقش عزت نفس در زندگی اجتماعی و ارتباطات  است.

 تفاوت غرور با عزت نفس

از دیگر مواردی که در رابطه با نقش عزت نفس در زندگی اجتماعی  باید به آن اشاره شود، تفاوت غرور با عزت نفس است. همانطور که در طول این متن به آن اشاره کردیم، منظور از عزت نفس در واقع دوست داشتن خود است. شما زمانی که خودتان را دوست داشته باشید، می‌توانید دیگران را نیز دوست داشته باشید و با آنها ارتباط برقرار کنید. اما این امر بدین معنا نیست که باید خود را از آنها بالاتر بدانید. غرور دقیقا بدین معناست که شما احساس می‌کنید از دیگران برتر هستید و همین امر باعث می‌شود که مشکلات زیادی برای شما به وجود بیاید.

معایب ضعف در عزت نفس

معایب ضعف در عزت نفس بسیار شدید است و حتی باید بگوییم که در مرحله اول زندگی اجتماعی شما را مختل می‌کند. در واقع، دیگر شما نمی‌توانید ارتباطات قوی و برجسته‌ای را با افراد داشته باشید و دائما احساس منفی را در آنها به وجود می‌آورید. این مسئله باعث می‌شود که روابط بسیار ضعیف را برقرار کنید و به زودی به یک فرد منزوی تبدیل خواهید شد. با توجه به این مسئله باید بدانید که نقش عزت نفس در زندگی اجتماعی  بسیار زیاد است و شما باید آن را تقویت کنید.

عزت نفس، حس خوب به خود و شکل دادن روابط هدفمند

نقش عزت نفس در زندگی اجتماعی  بسیار برجسته است و امروزه، تمامی روانشناسان به این موضوع اشاره می‌کنند کسانی که عزت نفس بالایی دارند، می‌توانند ارتباطات بسیار قوی و برجسته‌ای داشته باشند. عزت نفس در محیط کاری و اجتماعی بسیار مهم است و افراد را در مسیر موفقیت قرار می‌دهد. اگر به زندگی افراد موفق نگاهی بیاندازید، متوجه می‌شوید که آنها خودشان را دوست داشته‌اند و همین امر آنها را موفق کرده است.

عزت نفس به افکار و احساساتی گفته می‌شود که فردی نسبت به خود دارد و اگر این احساسات و افکار مثبت باشد، به زودی باعث موفقیت فرد می‌شود. عزت نفس می‌تواند فرد را در جامعه موفق کند و حتی افسردگی، اضطراب و مشکلات دیگر را به صورت کامل از بین می‌برد. تمامی این موارد بسیار مهم هستند و شما باید به آنها توجه زیادی داشته باشید. برای تقویت عزت نفس باید از یک روانشناس حرفه‎ای کمک بگیرید.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا