مقالات هوش هیجانی

چگونه ذهن آرامی داشته باشیم؟

how to clear your mind

آرامش ذهنی تنها با پاکسازی ذهن حاصل می شود. در این مقاله قصد داریم با آموزش روش هایی ساده به شما کمک کنیم در 5 قدم ذهن مشغول خود را آرام کرده تا بتوانید تمرکز بیشتری روی کارهای خود داشته باشید. تکنیک های زیر نیاز به تمرین دارند که می توانید با یک برنامه ریزی منظم روی مهارت های تمرکز ذهنی خود کار کنید.

ذهن ما همانند رم RAM موقت رایانه می ماند که اگر آن را خالی نکنیم عملکرد هوشی ما کند و مختل خواهد شد. متاسفانه بسیاری مردم به دلیل گرفتاری در مشکلات مختلف زندگی هیچ تمرکزی بر آرام کردن ذهن خود برای مواجه با چالش ها ندارند. این مشکل مربوط به استرس موجود در زندگی و عدم برنامه ریزی درست فعالیت های روزمره دارد.

همه ما یک مه ذهنی داریم که بسیاری از مسائل برای آن مبهم است و یک افکار داریم که وقتی به چیزی فکر می کند نمی تواند در یک چیز دیگر متمرکز شود. این باعث به وجود آمدن مشکلات بسیاری در کیفیت زندگی ما به خصوص کاهش هوش هیجانی EQ یا هوش عاطفی خواهد شد. تکنیک های ارائه شده زیر ممکن است برای همه درست نباشد اما می تواند یک الگو و روشی برای اصلاح رفتار زندگی خود باشد.

ذهن آرام داشته باشیم.

5 تکنیک پاکسازی ذهن برای رسیدن به آرامش ذهنی

1- بر ترس خود غلبه کنید.

حس ترس و نا امنی یک عامل مخل آرامش ذهنی است که عملا تمرکز ما در کار را گرفته و باعث می شود احساس نا امنی و بی حوصلگی در کار کنیم. برای رفع این مشکل از خود پرسش گر باشید. باید یک خودکار و کاغذ برداشته و عواملی که باعث ایجاد استرس می شود را یادداشت کنید. ببینید چه چیزهایی باعث ایجاد ترس شده و اگر نتوانید بر آن غلبه کنید ممکن است چه تاثیری در کیفیت کار و زندگی شما داشته باشد.

دکتر متیو دی. لیبرمن مطالعه ای در دانشگاه UCLA انجام داد و فعالیت مغزی افراد را به عنوان احساسات نامگذاری کرد. او دریافت که وقتی غم، اضطراب یا عصبانیت در قالب کلمات بیان می شود، بیشتر فعالیت های مغز از آمیگدال به قشر جلوی مغز منتقل می شود.

آمیگدال جایی است که واکنش مبارزه یا فرار تحریک می شود. در همین حال، قشر جلوی مغز به شما کمک می کند تا با ذهنی روشن تصمیم بگیرید و از رفتار غیرمنطقی جلوگیری می کند. این رویکرد ممکن است در همه موقعیت‌ها یا برای همه مفید نباشد، بنابراین اگر آن را امتحان کردید و احساس بهتر شدن کردید، ادامه دهید.

2- برنامه ریزی داشته باشید.

همیشه یک دفتر کوچک و یادداشت یا گوشی با قابلیت نت برداری داشته باشید. در طول روز از کارهایی که انجام دادید یا ایده هایی که به ذهن شما آمده را یاداشت کنید یا آخر شب یا اگر سحر خیز هستید صبح در خلوت یاداشت های خود را بررسی و کارهای با اولویت های بالا را مشخص کنید تا بتوانید روز خود را با آرامش بالایی شروع کنید. این روش به شما کمک می کند در طول روز تمرکز بیشتری داشته و بتوانید کارهای خود را به دور از استرس انجام دهید.

3- فضای کار و محیط خود را خلوت کنید.

به هم ریختگی میز یا فضای کار یکی از دلایل مهم و محرکی بد برای بر هم زدن آرامش است. داشتن تمرکز ذهنی در یک فضای به هم ریخته سخت است. در یک مطالعه، محققان دریافتند که بهم ریختگی، به عنوان داشتن محرک های بصری زیاد در قشر بینایی فرد توصیف می شود، می تواند تمرکز و تکمیل پروژه ها را به طور موثر دشوار کند.

اگر شما هم چنین فضایی دارید، نیازی نیست خود را تحت فشار گذاشته تا آن را به یکباره پاکسازی کنید می توانید به مرور از جایی شروع کرده و فضای کار خود را خلوت کنید. این کار باعث می شود بتوانید با تمرکز بالایی کار کنید و عواملی که ممکن است از دیدن آن ذهن شما مشغول شود را حذف کنید.

انجام مدیتیشن

4- یک ورزش 10 دقیقه ای انجام دهید.

ورزش کردن هر چند کوچک در حد 10 دقیقه کمک بسیار بالایی در بهبود وضوح ذهنی ایجاد می کند. چرا که تحرک بالا باعث می شود مغز شما روی بدن شما و حرکتی که انجام می دهید متمرکز شود.

در هنگام ورزش کردن ماده ای به نام اندورفین در بدن ترشح می شود که روی عملکرد مغز تاثیر گذاشته و انرژی بیشتری وارد جریان خون می کند. اگر شرایط ورزش در خانه ندارید می توانید با پیاده روی این کار را انجام دهید. به عنوان مثال نیم ساعت زودتر از خانه خارج شوید و اگر مسیر شما دور است یک بخشی را با ماشین و بخش دیگر را با پیاده روی بروید.

اگر خانم خانه هستید می توانید اول صبح با مرتب کردن سرعتی تحرک داشته و یک ورزش سبک داشته باشید. یا اینکه از تمرین های ورزشی کششی برای خود استفاده کنید. یا اینکه با انجام مراقبه (مدیتیشن ) های مختلف یک حس آرامش و اعتماد به نفس ایجاد کنید.

5- مدیریت زمان داشته باشید.

ایجاد برنامه زمان بندی شده کمک می کند به موقع کارهای خود را انجام دهید. وقت هایی که نیاز به استراحت دارید و وقت هایی که نیاز به کار است را می توانید مشخص کنید. به عنوان مثال زمانی که مشغول کار می شوید گوشی را از خود دور کنید و اوقات استراحت گوشی را پاسخ دهید. در مقاله روش های مدیریت زمان به صورت کامل توضیح دادیم.

Clouding of consciousness

چگونه مه ذهنی خود را از بین ببریم.

مه مغزی یا Clouding of consciousness به صورت خستگی، بی‌حوصلگی، حواس‌پرتی، فراموش کردن کارها، یا زمان طولانی‌تر از حد معمول برای تکمیل کارها ظاهر می‌شود. اگر این اختلال در شما شدید است حتما نیاز است به متخصص روانکاور مراجعه کنید. مه مغزی همان شفاف نبودن تکلیف شما با خودتان حساب می شود.  اما برای کنترل و مدیریت مه ذهنی می توانید روش های زیر را انجام دهید :

1- کیفیت خواب خود را بهبود ببخشید.

خوابی کمتر از 7 ساعت به مرور باعث ایجاد بی حوصلگی، تغذیه نادرست، افسردگی، آلرژی و یا تغییر در هرمون بدن می شود. کمبود خواب یکی از دلایل اصلی ایجاد مه ذهنی است. مه ذهنی یکی دیگر از عوامل مهم در گرفتار شدن شما در تله فکری است.

برای کنترل خواب در بالا گفته شد یک برنامه ریزی کاری داشته باشید. من خودم قبلا با گرفتار شدن در مه ذهنی تمرکز کافی برای انجام کار نداشته و شب ها بی حوصله و صبح ها بی انگیزه بودم. با مطالعه کتاب باشگاه 5 صبحی ها نگرش و دید من نسبت به وضعیت زندگی عوض شد.

مشخص شد اگر من هر روز 10 شب بخوابم و 5 صبح بیدار شوم تا رفتن به سر کار 3 ساعت فرصت دارم.  این سه ساعت اوج خلوت محیط است و من فرصت دارم بهتر برنامه ریزی کرده و 3 ساعت جلوتر از دیگر همکاران خود حرکت کنم. در طول این مدت برنامه ریزی روزانه خودم را مرتب می کنم کارهایی که قرار است انجام دهم را مشخص می کنم و ورزش و صبحانه کامل خورده و 40 دقیقه زمان ایده آل برای مطالعه دارم.

2- میان وعده را فراموش نکنید.

نبود میان وعده در صبح و بعد از ظهر یکی از عوامل اصلی در ایجاد اختلال در تمرکز ذهنی است. خوردن چند دانه بادام زمینی، یک سیب، هویج، ،چای، قهوه، بیسکویت، کیک و هر چیزی که کمی از استرس گرسنگی شما کم کند بسیار مهم است. یک میان وعده ای داشته باشید تا به محض احساس گرسنگی آنرا بخورید.

3- محیط شاد و خندان.

اگر مشغول یک کار ادارای هستید یا اینکه در بین یک تیم کار می کنید سعی کنید با ایجاد یک زمان برای خنده و شادی از طریق گفتگو با دیگر همکاران خستگی کاری را رفع کنید. این کار باعث افزایش سطح اندورفین در مغز افراد می شود. اندورفین با کاهش استرس و بهبود خلق و خوی به شما کمک می کند احساس خوبی داشته باشید.

تمام موارد بالا به عنوان یک پیشنهاد برای خیلی از شرایط افراد جامعه در دنیا صادق است. اما چنانچه محیط کاری و روش زندگی شما با دیگر افراد فرق دارد، می توانید از این روش ها استفاده نکرده و دنبال طرح های جایگزین برای آن باشید. اما بدانید بسیاری از تکنیک های بالا در هر شغلی که باشید کارساز بوده و نیاز به کمی تغییر در آن دارد. برای اینکه به توانایی خود در تغییر ذهن آگاه باشید می توانید تست آی کیو را انجام دهید.

منبع : scienceofpeople

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا