مقالات زبان بدن

زبان بدن دروغگو، 23 نشانه تشخیص دروغ

Liar Body Language

زبان بدن دروغگو

 زبان بدن دروغگو، این موضوع همیشه به خودی خود برای همگان مسئله ساز بوده است که بتوانند به گونه ای راست یا دروغ بودن گفته ای را تشخیص دهند.

فراتر از روابط احساسی که می تواند در زندگی افراد نقش بسیار مهمی داشته باشد، تشخیص درستی یک گفتار در مواضع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی از جایگاه ویژه ای برخوردار است؛ چرا که تمامی روابط مابین فردی، چه در سطح اجتماع های کوچک و چه در سطح بین الملل بر پایه ی اعتماد و صداقت بنا نهاده شده است.

دروغگوهای حرفه ای ضریب هوشی بالایی دارند، اگر در تست آی کیو شرکت کنند، اغلب نمرات بالایی می گیرند. این دسته از افراد برای اینکه دروغشان طبیعی جلوه کند هرگونه استرس و اضطراب را از خود دور می کنند و خیلی طبیعی دروغشان را ابراز می کنند.

در این میان افراد زیادی فکر می کنند که می توانند بر اساس حس ششم شان تشخیص دهند که چه کسی دروغ می گوید؛ اما در حقیقت این افراد خواسته یا ناخواسته تمامی علائم و نشانه هایی که توسط فرد دروغگو، به صورت ناخودآگاه آشکار می شود را دریافت می کنند و به صورت غریزی متوجه عدم تطابق بین گفتار و زبان بدن دروغگو می شوند.

شاید فکر کنید شما از آن دسته کسانی نیستید که بتوانید به صورت غریزی این علائم و نشانه ها را درک کنید، اما نکته ی مهم اینجاست که شما می توانید با یادگیری این علم یعنی علم زبان بدن ، معانی تمام این علائم و نشانه ها را یاد بگیرید و با دقت و ممارست، به تدریج به آن تسلط پیدا کنید و در تمامی روابط خود آن را به کار گیرید.

اگرچه زبان بدن قدمتی به اندازه ی عمر بشر دارد، اما علم زبان بدن نسبتا تازه است. فقط با چند لحظه سکوت و توجه به حالات و حرکات بدن تان می توانید به پیام هایی که بدون کلام منتقل می کنید پی ببرید که این پیام بیانگر یک فکر یا یک احساسی خاص است. چه بخواهید و چه نخواهید بدن تان احساس واقعی شما را فاش می کند.

23 نشانه زبان بدن دروغ

اما باید بدانید این فقط در مورد شما صدق نمی کند. شما می توانید با بررسی زبان بدن افراد در مذاکره و فروش و حتی روابط احساسی و خانوادگی و مطالعه مواردی که در زیر ذکر می کنیم به دروغ یا صحت گفتار افراد پی ببرید و بهترین پاسخ و عکس العمل ممکن را نشان دهید.

زبان بدن یکی از راه های تشخیص انسان دروغگو می باشد. با استفاده درست از آن می توان با زبان بدن دروغگو آشنا شد و ازآن طریق فهمید که چه زمانی شخص دروغ می گوید.

  • لمس بیش از حد خود در زبان بدن دروغگو

شاید بتوان گفت یکی از مهم ترین نشانه های دروغ گفتن در زبان بدن، لمس کردن، بازی کردن و یا خاراندن قسمتی از صورت، به خصوص بینی است. وقتی که فرد دروغ می گوید به طور طبیعی بر اثر استرس میزان جریان خون او افزایش پیدا می کند، در نتیجه فرد در نواحی خاصی احساس خارش می کند.

عموم دروغگوها از خاراندن گردن و گوش برای آرام کردن خود استفاده می کنند، پس می توانید وقتی از کسی سوال کردید و او در حین جواب دادن این عکس العمل را نشان داد، به صداقتش شک کنید.

  • لبخند یا خنده ی مصنوعی در زبان بدن دروغگو

تفاوت بین یک لبخند طبیعی و یک لبخند ساختگی بسیار واضح است. خنده و لبخند طبیعی، باعث ایجاد چین و چروک هایی در اطراف چشم می شود در حالیکه وقتی فردی می خواهد احساسی را با لبخند مصنوعی قائم کند، تنها گوشه های لبش به سمت بالا حرکت می کند و هیچ تغییری در چشم هایش ایجاد نمی شود. به دلیل اینکه انسان برای خندیدن از ۱۷ عضله صورت وگردن استفاده می کند، فرد هر چه قدر هم بخواهد زبان بدن دروغ استفاده کند باز به سادگی قابل تشخیص است.

توجه کنید که این مورد به معنی دروغگویی مطلق در زبان بدن نیست؛ چراکه ممکن است فرد حس خاصی را پنهان می کند و یا برای شادی شما لبخندی مصنوعی به لب دارد و ناراحتی اش را پنهان می کند.

  • بالا انداختن شانه ها با بی تفاوتی در زبان بدن

در برخی از افراد، دروغگویی با شانه بالا انداختن همراه می شود، با این تفاوت که در بالا انداختن واقعی و طبیعی کل بدن فرد درگیر می شود اما در این مورد فقط شانه ها به سمت بالا حرکت می کنند و حالت مصنوعی به خود می گیرند. فرد با این حالت می خواهد بی تفاوتی و بی توجهی خود را به موضوع نشان دهد اما زبان بدن دست او را رو می کند.

  • ضربه زدن به زمین با پا در زبان بدن دروغگو

حرکت دادن پا به صورت مداوم و یا ضربه زدن به زمین در زبان بدن، نشانه ای از بی قراری فرد، پنهان کردن حس و ناراحتی اوست. در این حالت فرد می خواهد هر چه سریعتر آن محل را ترک کند. اگر در مذاکره، فرد مقابل شما شروع به این حرکت کرد، بدانید که بحث شما برای او جذاب نیست و منتظر است سریعتر صحبت های شما تمام شود تا آن مکان را ترک کند. در این حالت یا بحث را عوض کنید یا صحبت خود را تغییر دهید و قرار ملاقات دیگری را تنظیم کنید.

  • حرکت های زیاد و ناگهانی و تکان دادن سر در زبان بدن

اگر در پاسخ به سوال شما، فرد سریعا سرش را تکان دهد و یا پس بکشد، به این طرف و آن طرف نگاه کند و یا سرش را به جهات مختلف ببرد، می تواند دلیلی بر دروغگویی او باشد.

  • پرهیز از ارتباط چشمی و یا بالعکس؛ ارتباط چشمی در زبان بدن

افراد معمولا به هنگام دروغ گفتن از تماس چشمی (ارتباط چشمی در زبان بدن دروغگو) پرهیز می کنند؛ چراکه فکر می کنند چشم های آنها، افکارشان را لو می دهد. از طرف دیگر افرادی که به این موضوع واقف هستند برای اینکه شما به دروغگویی شان شک نکنید، ارتباط چشمی شان را قطع نمی کنند و مستقیم و خیره در چشمان شما نگاه می کنند.

 

 

  • استفاده ی بیش از حد از انگشت اشاره در زبان بدن

همانطور که می دانید گرفتن انگشت اشاره حالتی خصمانه و تهدید آمیز دارد. در نتیجه افراد دروغگو با گرفتن این حالت دفاعی و با هدف مغلوب کردن شخص مقابل مدام از این حرکت استفاده می کنند. این افراد می خواهند با انجام این حرکت اوضاع را به نفع خودشان به پایان برسانند و به فرد مقابل بقبولانند که آنها راستگو هستند و مشکل از خود آن فرد است نه آنها.

  • عرق کردن شدید در زبان بدن

همانطور که قبلا گفتیم، دروغ گفتن در هر شرایطی باعث ایجاد استرس در فرد می شود. در نتیجه ی افزایش استرس، دمای بدن به طور طبیعی افزایش پیدا می کند و فرد به شدت عرق می کند.

در این مورد نیز، توجه داشته باشید که شاید فرد از ناراحتی و بیماری خاصی رنج می برد، در نتیجه هر عرق کردنی به معنای دروغگویی نیست.

  • حرکات اضافی دست ها در اطراف بدن

حتما دقت کرده اید که هر یک از ما به هنگام صحبت کردن زبان بدن خاص خود را داریم و با توجه به میزان اهمیت و لحن صحبت ما نحوه ی حرکت دست هایمان متفاوت می شود. اما برای فرد دروغگو این قضیه فرق می کند. او برای اینکه حواس شما را از دروغی که می گوید پرت کند دستانش را بی جهت و نامربوط تکان می دهد. در مقاله زبان بدن دست ها بطور کامل در مورد حالات زبان بدن دست صحبت کرده ایم.

حالت تدافعی گرفتن در زبان بدن دروغگو

 

  • حالت تدافعی گرفتن در زبان بدن دروغگو

افرادی که دروغ می گویند همانطور که بالاتر نیز گفتیم، معمولا حالت تدافعی و تهاجمی دارند. همیشه دست به سینه می ایستند و به شما طوری نگاه می کنند که گویی منتظر حمله ای از سمت شما هستند. این در حالی است که در فرد راستگو کمتر این حالات دیده می شود. دست به سینه بودن در زبان بدن به هیچ عنوان نشانه ی خوبی نیست. برای اطلاعات بیشتر در این مورد میتوانید مقاله ی زبان بدن دست‌ها را مطالعه کنید.

  • ایجاد حائل یا پرده ای برای دفاع از خود در زبان بدن

گرچه این یکی از نشانه های مشترک با افرادی است که اغلب برای جبران اعتماد به نفس صحبت کردن وسیله ای در دست خود می گیرند، اما می توان از این نشانه برای پی بردن به عدم صداقت فرد نیز استفاده کرد. افراد دروغگو به طور غیر ارادی از وسایلی مانند فنجان، کتاب و یا لپ تاپ استفاده می کنند تا بین شما و خودشان فاصله و حائلی ایجاد کنند. برای مثال کتابی را جلوی دهانشان می گیرند و یا بخشی از صورت شان را پشت لپ تاپ قائم می کنند.

  • سرفه کردن بیش از حد در زبان بدن دروغگو

همه ی ما می دانیم که دغدغه ی اصلی فرد دروغگو لو رفتن است. در همین راستا او همواره در تلاش است سیگنال هایی را به مخاطب ارسال کند تا دروغ خود را از فاش شدن حفظ کند. یکی از ساده ترین این سیگنال ها که به صورت ناخودآگاه بروز می کند، سرفه است.

  • پلک زدن پیش از حد در زبان بدن دروغگو

پلک زدن یک امر عادی و طبیعی است که در همه ی انسان ها با ریتمی یکسان اتفاق می افتد؛ اما وقتی ریتم پلک زدن سرعت پیدا می کند می توان به صداقت کلام فرد مقابل شک کرد. افراد به هنگام عصبی شدن معمولا سریعتر از حد معمول پلک می زنند و از آنجایی که فرد دروغگو معمولا عصبی است و استرس دارد می تواند یکی از نشانه های دروغگویی پلک زدن بیش از حد باشد.

  • تغییر مدل نفش کشیدن در زبان بدن

همانطور که قبلا گفتیم با تغییر میزان جریان خون و ضربان قلب به هنگام دروغ گفتن، فرد ممکن است فرم نفس کشیدنش تغییر کند. ممکن است عمیق نفس بکشد، شانه هایش به سمت بالا بیاید و با صدای خفه ای که از انتهای گلو در می آید با شما صحبت کند؛ در چنین حالتی می توانید به صداقتش شک کنید، چراکه در واقع این فرد نفس های بریده بریده اش را پنهان می کند.

  • سرخ شدن گونه ها در زبان بدن دروغگو

سرخ شده گونه ها نیز می تواند یکی از دلایل و نشانه های دروغگویی فرد باشد. از آنجایی که فرد دروغگو کمی عصبی است و اضطراب دارد، ممکن است صورتش و علی الخصوص گونه هایش سرخ شود.

گاز گرفتن لب ها در زبان بدن دروغگو

 

  • گاز گرفتن لب ها در زبان بدن دروغگو

یکی دیگر از نشانه های فرد دروغگو، فشار دادن و یا گاز گرفتن لب است. فردی که از وضعیت خود اطمینان ندارد و استرس لو رفتن دروغش را دارد، بزاق دهانش خشک می شود و برای جبران این خشکی، مدام لب هایش را فشار می دهد یا گاز می گیرد.

  • تغییر در ارتعاشات و تُناژ صدا در زبان بدن دروغگو

افراد دروغگو به صورت ناخودآگاه و غیر ارادی بلندتر از صدای همیشگی شان صحبت می کنند. در همین راستا در بسیاری از سازمان برای تشخیص کلاهبرادارن و متقلبان، صدای افراد را ضبط می کنند و بعدا توسط دستگاه هایی ارتعاشات صدای آنها را بررسی و تغییر آوای آنها را تحلیل می کنند. افراد دروغگو و متقلبان، به صورت مداورم ارتعاشات صدایشان تغییر می کند، می لرزد و گاهی شبیه به فریاد صحبت می کنند.

  • خنده های طولانی و بی دلیل در زبان بدن دروغگو

افرادی که فکر می کنند به زبان بدن شان مسلط هستند، برای نشان دادن آرامش خود به شما از خنده های طولانی و بی دلیل استفاده می کنند، چراکه می خواهند ثابت کنند، هیچ موضوع نگران کننده و مبهمی وجود ندارد. این خونسردی و قهقه های بی هدف ممکن است دلیل های دیگری از جمله عصبی بودن و یا بیماری های روانی خاصی را داشته باشد؛ اما اگر مطمئن هستید هیچ یک از موارد فوق نیست، پس می توانید به صداقت گوینده شک کنید.

  • پنهان کردن کف دست در زبان بدن

یکی از نشانه های صداقت افراد، نشان دادن کف دست به هنگام صحبت کردن است. این در حالی است که فرد دروغگو به صورت غیر ارادی کف دست هایش را برای لو نرفتن دروغش پنهان می کند. خیلی از افراد با کردن دست ها در جیب و خیلی های دیگر با بردن دست ها زیر میز یا شی ایی این کار را انجام می دهند.

  • تغییر کردن حالت چهره در زبان بدن

تغییرکردن حالت چهره می تواند شامل تغییر در میمیک صورت و یا رنگ صورت شود. جا خوردن ناگهانی، ابروهای بالا رفته، چشم هایی که به اطراف نگاه می کند و صورت رنگ پریده، همه و همه می تواند نشانه ای از عدم صداقت فرد مقابل باشد.

  • استفاده از اصطلاحات و کلماتی خاص

حتما این عبارت قدیمی را شنیده اید: “یکبار بگو؛ باور می کنم. دو بار بگو؛ شک می کنم. قسم بخور؛ مطمئن می شوم که دروغ می گویی.”

استفاده از عبارت هایی مانند “می خواهم با شما صادق باشم”، “صادقانه بگویم”، “اجازه دهید به شما حقیقت را بگویم” و یا ” قسم خوردن به این و آن” و تاکید بر هر یک از آنها، می تواند نشان دهنده ی این موضوع باشد که فردی دروغگو به سختی در حال تلاش برای متقاعد کردن شماست که شما به او اعتماد کنید و حرف هایش را بپذیرید.

 

 

 

  • استفاده ی بیش از حد از آواهایی خاص

افراد دروغگو معمولا برای پر کردن فواصل بین صحبت هایشان از آواهایی مانند “آاااا”، “امممم” و یا “مثلا” استفاده می کنند، تا فرصتی برای فکر کردن و داستان پردازی های بعدی را داشته باشند. آدم های دروغگو و فریبکار با این کار برای خودشان وقت می خرند تا داستانی به ظاهر واقعی تر ارائه دهند، اما نمی دانند که در حال فرستادن پالس هایی برای لو دادن خودشان هستند.

  • تپق زدن در زبان بدن دروغگو

حتما شنیده اید که می گویند: ” دروغگو، کم حافظه می شود ” انسان ها ذاتا دروغگو به دنیا نمی آیند و ذات انسان تمایل به راستگویی و صداقت دارد. پس ممکن از در حالت حواس پرتی و یا زمانی که خسته است حقیقت را بگویند و سریع در صدد اصلاح آن برآیند. در چنین مواقعی شما با یک آدم دروغگو روبرو هستید.

پس از بررسی این موارد باید این نکته را متذکر شویم که تمامی این نشانه ها به خودی خود و به صورت تکی دلیلی محکم برای دروغگویی یک فرد به حساب نمی آیند، بلکه شما باید مجموعه ای از علائم و حرکات را بررسی کنید و در نهایت نتیجه گیری قطعی کنید. با شرکت در دوره زبان بدن مدرسه کسب و کار آیا می توانید با مهارت های غیر زبانی هم آشنا شده و اگر فروشنده یا مذاکره کننده موفق هستید در کار خود حرفه ای باشید.

 

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۳ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا