مقالات مهارت های فردی

تیپ شخصیتی INFJ

تیپ شخصیتی INFJ افرادی هستند درونگرا، ساکت و کم حرف. این افراد به دلیل اینکه شهودی هستند، قوه ی تخیل بالایی دارند و به عمق مسائل توجه می کنند. ایده آل گرا بودن و کمالگرا بودن آن ها، تیپ شخصیت شناسی INFJ را به رهبران پر طرفدار و کاریزماتیک مبدل کرده است.

این تیپ  تمایل دارند تا از آن ها قدردانی و تقدیر شود ولی دوست ندارند تا جلب توجه کنند. افراد این تیپ برای خط فکری و نگرش خود ارزش قائل هستند و اصلا برایشان مهم نیست، اگر دیگران آن‌ها را تأیید نکنند!  چون عزم و اراده‌ای جدی دارند، رهبران بسیار عالی شناخته می‌شوند و از این رو کمی لجوج به نظر می‌رسند.

تیپ شخصیت شناسی INFJ تمایل دارند تا نظر آن‌ها مهم تر از بقیه تلقی شود و نظر آن‌ها مهم‌تر از بقیه شناخته شود و در اولویت نظرها قرار بگیرد، ولی با این وجود از دیگران نیز نظر می‌گیرند و علاقمند به هماهنگ بودن با دیگران هستند.

این تیپ در تصمیم‌گیری‌ها ابتدا فکر می‌کنند و همه ی جوانب را در نظر می‌گیرند و سپس اقدام به عمل می‌کنند. همین ویژگی آن‌ها سبب می‌شود تا کمتر به ریسک کردن بپردازند. در عین حال که با احساس هستند، افراد سختگیری هستند و از این رو با افراد سختگیر، تعامل بهتری دارند.

در نتیجه‌ی تست شخصیت شناسی MBTI باید به درصد‌های گزارش شده دقت داشت؛

 

درصد قضاوتی بودن در برابر دریافت‌گرا، درصد درونگرایی در برابر برونگرایی، درصد حسی بودن در برابر شهودی بودن و درصد منطقی بودن در برابر احساسی بودن. هر میزان که این اختلاف بیشتر باشد، می‌توان گفت که نتیجه‌ی این آزمون به شخصیت فرد نزدیک‌تر است. اما هر چه درصدها به هم نزدیک‌تر باشند، در می‌یابیم که در برخی موارد با شخصیت آن فرد، به طور کامل منطبق نیست. این امر دلیل بر ضعیف بودن تست شخصیت شناسی MBTI نیست؛ بلکه بیانگر نزدیک بودن ترجیحات فرد می‌باشد.

افراد دارای تیپ شخصیتی INFJ ایده آل گرا هستند و دید های بلند مدت در سر دارند. عزم و جدیتی که در کار دارند باعث می‌شود تا اهداف از پیش تعیین شده‌ی خود را عملی کنند. هیچ شکستی برای این تیپ  وجود ندارد و با جدیت تمام به خواسته‌های خود می‌رسند.  چون افرادی درونگرا هستند، قصد جلب توجه دیگران را ندارند. این تیپ بواسطه‌ی اینکه منافع جمع را در نظر می‌گیرند، مورد حمایت اطرافیان و دوستان خود قرار می‌گیرند.

نقاط قوت تیپ شخصیتی INFJ در محیط کار

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی INFJ هیچ پروژه‌ای را ناتمام نمی‌گذارند و پروژه ای را که شروع کرده‌اند را در نهایت به اتمام می‌رسانند. افراد دارای تیپ شخصیت شناسی INFJ هدفمند هستند و با جدیتی که در سازمان دارند، امور سازمان را انجام می‌دهند. در کارها و پروژه‌ها بسیار قاطع، مصمم و جدی هستند. حس همدلی افراد دارای تیپ شخصیت شناسی INFJ باعث می‌شود تا نیاز های اطرافیان خود را به خوبی درک کنند.

 

مسئولیت پذیری بالایی دارند و کاری که بر عهده‌ی آن ها گذاشته می‌شود را تا انتها به پایان می‌رسانند و نسبت به جامعه‌ی خود و اطرافیان خود، حس مسئولیت پذیری بالایی دارند.

 

بنر شخصیت شناسی mbti

نقاط ضعف در محیط کار

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی INFJ اهل رقابت و چالش در کار نیستند و از رقابت کردن با افراد در محیط کاری دوری می‌کنند. اگر افراد دارای تیپ شخصیت شناسی INFJ تمایل به انجام کاری را نداشته باشند، آن را انجام نمی‌دهند.

این افراد قصد مدیریت کردن نیروهای خود را ندارند و فقط علاقه و تمایل به رهبری را دارند و به خاطر قدرت کاریزمایی که در اختیار دارند، قدرت رهبری کردن را دارند.

آن ها تا زمانی در یک سازمان قادر به حضور و فعالیت هستند تا ارزش‌های سازمان با ارزش‌های آن‌ها اختلافی نداشته باشد؛ در صورتی که آرمان‌های آن‌ها با آرمان‌های سازمان در یک راستا نباشد، نمی‌توانند در سازمان حضور داشته باشند و قادر به چارچوب پذیری در قالب یک سازمان نیستند.

نحوه برخورد در محیط کار

  • افراد دارای تیپ INFJ تمایل دارند در محیطی کار کنند که آرمان ها و ارزش‌های سازمان با باورهای آن‌ها هماهنگ باشد.
  • افراد دارای تیپ شخصیت شناسی INFJ علاقه دارند تا کارها و پروژه‌ها را به تنهایی انجام دهند اما محیط کار آن‌ها دوستانه باشد.
  • تیپ شخصیت شناسی INFJ باید در محیطی کار کند که بتواند به سایر نیروها کمک کند و موجب پیشرفت و رشد آنها شود.

مشاغلی که برای تیپ شخصیت شناسی INFJ مناسب است:

با توجه به تیپ شخصیتی عموما این دسته از افراد مناسب شغل هایی از قبیل زیر می باشند :

  • نویسنده
  • سردبیر
  • مشاور و مدیر منابع انسانی
  • مترجم
  • نمایش نامه نویس

پیشنهاد می کنیم برای دریافت اطلاعات بیشتر و شخصیت شناسی از دوره های تخصصی MBTI مدرسه کسب و کار آیا استفاده کنید.

 

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا