معرفی شخصیتمعرفی های آیا

زندگینامه هادی طهرانی

هادی طهرانی یکی از برجسته‌ترین معماران ایرانی به شمار می‌رود که مقیم آلمان است. از او در میان مردم آلمان به نیکی یاد می‌شود و آثار بسیاری از هنر خود را در این کشور برجای گذاشته است. بسیاری از سازه‌های طهرانی موفق به دریافت جوایز ارزشمند جهانی شده‌اند که این دسته از موفقیت‌ها توسط کمتر کسی به انجام رسیده است. طهرانی باورهای خاصی در راستای ساخت و طراحی سازه‌های گوناگون دارد که معتقد است باید به طور کامل از همان ابتدای ساخت سازه‌ها مدنظر قرار گیرد.

سازه‌های بی‌نظیری که این طراح سازه خبره در آلمان و کشورهای دیگر به نام خود ثبت کرده است، بدون شک نظیر ندارد. به همین دلیل هرگاه در کشوری تصمیم به ساخت یک ساختمان منحصر‌به‌فرد گرفته می‌شود، قطعا نام هادی طهرانی به عنوان اولین شخص به ذهن کارشناسان آن خواهد رسید. در این مقاله تصمیم داریم شما را با زندگی این فرد بی‌همتا در رشته معماری آشنا کنیم. شاید سبب خیر شویم تا افرادی هر چند اندک برای پیگیری راه این مرد ارزشمند در جهان امروز قدمی بردارند.

هادی تهرانی

زندگینامه هادی طهرانی

طهرانی معماری فوق‌العاده مجرب است که در سال 1954 در شهر تهران دیده به جهان گشود. او به مدت شش سال در ایران ماند و پس از آن با صلاح‌دید خانواده خود به آلمان مهاجرت کرد. او مقطع دبستان و راهنمایی خود را با موفقیت پشت سر گذاشت. طهرانی برای ورود به مقطع دبیرستان تصمیم گرفت رشته معماری را انتخاب کند که انصافا در این رشته نیز تاکنون خوش درخشیده است.

دانشگاهی که هادی طهرانی برای ادامه تحصیل خود برگزید، دانشگاهی فنی در شهر براونشوایگ آلمان است. او پس از فارغ‌التحصیلی خود تصمیم گرفت رشته موردعلاقه خود را تدریس کند. بدین منظور دانشگاه آخن را انتخاب کرد. اما متوجه شد که علاقه او بیشتر به کارهای پژوهشی و فنی است. به همین دلیل در کنار تدریس دانشگاهی رشته خود، تصمیم به انجام چند پروژه معماری نیز گرفت. همین چند پروژه کافی بود تا استعداد ذاتی طهرانی در رشته معماری خود را نشان دهد.

در طول زندگی طهرانی تنها باور او ساخت سازه‌ها بر پایه ایمن‌سازی نبود بلکه طراحی فوق‌العاده سازه‌های طهرانی حتی از دید مشاورین املاک حرفه ای  او را به فردی مثال‌زدنی در این حوزه تبدیل کرد. با بروز استعدادهای شگرف طهرانی در حوزه معماری، شانس به او روی آورد و همراه با معماران خبره در آلمان شرکتی را افتتاح کرد. نام معمارانی که با طهرانی کار می‌کردند، کایریشتر و جینز بوت است. با افتتاح این شرکت، طهرانی به طور رسمی وارد فعالیت حرفه‌ای خود شد که در ادامه قصد داریم دلیل درخشش بیشتر این مرد مطرح در معماری کشور آلمان را توضیح دهیم.

فعالیت حرفه‌ای هادی طهرانی از چه زمانی و چگونه آغاز شد؟

طهرانی جزو کسانی نبود که تنها به سرمایه پدری خود تکیه کرده باشند و با رسیدن به موفقیت اندک، دست از تلاش بردارد. بلکه افتتاح شرکتی به نام BRT تازه شروع کاری حرفه‌ای طهرانی به شمار می‌رود. او این فرصت را غنیمت شمرد تا استعدادها و آنچه در ذهن به عنوان طرح معماری دارد، به عرصه نمایش بگذارد.

شرکت BRT در شهر هامبورگ آلمان تاسیس شده است و جزو مطرح‌ترین شرکت‌های حوزه ساخت در قاره اروپا به حساب می‌آید. هادی طهرانی نیز همچون دیگر معماران زبده در این زمینه، سبک کاری خاص خود را داشت. ایده‌های ناب او سبب شد تا امروزه در جهان او را به عنوان فردی صاحب سبک در معماری بشناسند و از الگوهای فکری او برای ساخت سازه‌های گوناگون وام بگیرند.

آثار هادی تهرانی

چه فاکتورهایی برای ساخت ساختمان در نظر طهرانی اهمیت داشت؟

طهرانی بر موارد خاصی در طرح‌های ساختمانی خود تاکید داشت. به عنوان مثال برای او ویو، میزان نورگیر‌بودن و هوای اتاق‌ها از اهمیت بالایی برخوردار بود. به همین دلیل از شیشه به میزان کافی در ساخت ساختمان‌ها استفاده کرد. تا جایی که ساختمان همچون یک محل تفریحی و سکونتی کامل و بی‌نقص برای ساکنین آن به شمار می‌رفت. در برخی از کارهای طهرانی شاید به وفور استفاده از شیشه را در ساخت ساختمان ببینید.

این نهایت به‌کارگیری استانداردهای ساختمان‌سازی در کشورهای گوناگون است که کمتر کسی از آن بهره می‌گیرد. زیرا ریسک استفاده از نمای شیشه در خانه بسیار زیاد است. اما طهرانی با دقت عمل خود چنان ساختمان‌هایی را ساخته که همگان را به سمت خود جذب کرده است. توجه به استانداردهای ساخت سازه‌ها در کنار نمای شیشه ساختمان، ترکیبی فوق‌العاده استثنایی را پدید آورده که هادی طهرانی این سبک را به نام خود زده است.

معروف‌ترین بنای ساخته‌شده توسط هادی طهرانی

شهرت مثال‌زدنی طهرانی از زمانی شروع می‌شود که او نسبت به ساخت بنایی بی‌همتا در آلمان اقدام کرد. سازه‌ای قوسی شکل در برلین آلمان که در دیگری از موفقیت را به روی طهرانی باز کرد. این سازه به طور کامل از شیشه ساخته شده و طراحی جذاب و حیرت‌انگیز آن، توجه افراد بسیاری را جلب کرده است.

قوسی که در این سازه توسط طرح طهرانی ایجاد شده، به قدری منحصربه‌فرد و شیک است که هیچ‌گونه عیبی در آن به چشم نمی‌آید. زمانی شگفتی این سازه شما را به تعجب وا می‌دارد که بدانید سازه قوسی برلین بر روی رودخانه‌ واقع شده است. ارتفاع این سازه براساس اندازه‌گیری‌های صورت‌گرفته حدود 140 متر است. بدین ترتیب یک ساختمان بی‌بدیل را در شهر برلین آلمان شاهد خواهید بود که شاهکاری از هادی طهرانی به شمار می‌رود.

در سال‌های اخیر طهرانی تصمیم گرفته است تا بار دیگر نام خود را بر سر زبان‌ها بیاندازد. بدین منظور ساخت پاساژی استثنایی را در اروپا در دست دارد که قرار است به عنوان بزرگترین پاساژ در این قاره معرفی شود. تصور می‌رود با اتمام این پروژه هیچ‌کس در جهان یارای رقابت با این معمار حرفه‌ای و کاربلد را نداشته باشد.

دیگر شاهکارهای هادی طهرانی را بشناسید

حتما اکنون کنجکاو هستید تا بدانید دیگر آثار منحصربه‌فرد طهرانی چیست و در کجا ساخته شده است. از دیگر سازه‌های بی‌نظیر طهرانی که در هامبورگ آلمان به ثبت رسیده است؛ ساختمانی اداری با طراحی فوق‌العاده خاص و جذاب است که افراد با ورود به آن وارد دنیای جذاب‌تری خواهند شد. جالب است بدانید که این سازه تحت عنوان بهترین ساختمان اداری در کل جهان به حساب می‌آید.

به همین دلیل جایزه‌ ارزشمندی نیز در این زمینه به او که معمار آن بوده است، اعطا شد. همچنین طهرانی تیم طراحی خبره‌ای را در دوبی امارات تشکیل داده که برای ساخت مجموعه سازه‌های نخل بسیار کمک‌کننده است. ایستگاه راه‌آهن شهر فرانکفورت توسط هادی طهرانی و به بهترین شکل ممکن ساخته شده است. علاوه براین ایستگاه راه‌آهن دیگری در شهر هاوفر آلمان به عنوان ایستگاه مرکزی طراحی و ساخته شد که از صفر تا صد آن در دست این طراح و معمار برجسته بوده است.

دقیقا از زمانی که طهرانی نسبت به تاسیس شرکت BRT اقدام کرد، تاکنون بیش از 40 پروژه تخصصی و کامل را اداره کرده است که اکثر آن‌ها موفق به دریافت جوایز جهانی شده‌اند. شاید برای پدید‌آمدن چنین اعجوبه‌ای در حوزه معماری و طراحی سازه‌ها باید سالیان سال منتظر ماند. بنابراین بهترین کاری که ممکن خواهد بود برای قدردانی از طهرانی انجام دهیم، بهره‌گیری از هوش سرشار او برای یادگیری علم و تجربه خود به دیگران است.

باورهای معمار حاذق هادی طهرانی

یکی از اصلی‌ترین سوالاتی که در حوزه کاری طهرانی پرسیده می‌شود، باورهای او درباره نحوه طراحی سازه‌هاست. بیشتر افراد اغلب در یک زمینه معماری یا طراحی خبره هستند. آنچه به عنوان وجه تمایز طهرانی از دیگر همکاران او به شمار می‌رود، تسلط بی‌چون و چرای او در هر دو حوزه مذکور است. زیرا باور او به گونه‌ای است که بیان می‌کند یک معمار مجرب باید در کنار مسئولیت پذیری طراح بی‌نظیری نیز باشد.

طهرانی دغدغه‌ای بسیار اصیل دارد که همواره با آن درگیر است. او معتقد است که ساخت ساختمان باید در کنار استفاده از ابزار مناسب در فضای داخلی آن در نظر گرفته شود. به این معنا که اگر ساختمانی فوق‌العاده بی‌بدیل ساخته شود و دهان همه از زیبایی و جذابیت آن باز بماند، اما از وسایل نامناسبی در درون ساختمان استفاده شود، عملا کار معمار و طراح زیر سوال خواهد رفت. همانطور که باید یک غذا علاوه بر ظاهر زیبایی از طعم خوبی نیز برخوردار باشد، ساختمان نیز باید به این شکل تکمیل شود.

بنابراین تلاش این معمار خبره تنها در زمینه طراحی و ساخت ساختمان‌ها نیست و برای طراحی داخلی ساختمان نیز طر‌ح‌های جالبی ارائه داده است. به عنوان مثال او می‌خواهد که تمامی تجهیزات اداری یک اتاق تاشو بوده و قابلیت دسترسی آسان نیز داشته باشد. به طوری که یک اتاق با ظرفیت بالا برای زندگی و همچنین استراحت، تنها به اتاقی برای کار و فعالیت‌های روزمره تبدیل نشود. بدین منظور ایده‌های بی‌نظیری نیز بیان شده است که از هادی طهرانی به عنوان سردمدار این ایده‌ها نام برده می‌شود.

نبوغ معماری حیرت‌انگیز در مردی ایرانی

شاید تابحال نام هادی طهرانی را شنیده باشید. اما اگر در خیابان شهر هامبورگ یا هر شهر دیگری در آلمان قدم بزنید، علاوه برآنکه هنرهای زیبای او را در این شهرها به چشم می‌بینید، شهرت مثال‌زدنی او را نیز در آن کشور متوجه خواهید شد. طهرانی متولد سال 1334 در شهر تهران است که در شش سالگی همراه خانواده به آلمان مهاجرت کرد. او مرد استثنایی در حوزه معماری به شمار می‌آید که تابه‌حال چندین سازه بی‌همتای او در کشور آلمان جوایز ارزشمندی را دریافت کرده است.

در این مقاله به توضیحاتی درباره این معمار ایرانی الاصل پرداخته شد. بی‌تردید شناخت چنین نبوغی در یک معمار ایرانی-آلمانی دریچه دیگری را به روی علاقه‌مندان به رشته معماری باز خواهد کرد. این فرد در ابتدا با تاسیس شرکتی به نام BRT به طور تخصصی وارد حوزه معماری شد. اعتقاد او تنها بر معماری و ساخت ساختمان‌ها نیست. بلکه طهرانی معتقد است که باید در کنار ساخت سازه‌های گوناگون به طراحی آن نیز اهمیت داد. استانداردسازی ساختمان‌هایی که توسط هادی طهرانی ساخته می‌شوند، در کنار نمای شیشه‌ای و ویو بی‌بدیل هر یک از آن‌ها، او را به اعجوبه‌ای بی‌مثال در جهان تبدیل کرده است.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا