مقالات مهارت های فردی

4 دلیل شکست خوردن

در زندگی همه انسان ها علت شکست خوردن به دو دلیل اصلی اتفاق می افتد: بهانه ها و عملکرد ها. تصمیم با شماست که کدام یک از این امور را انجام و کدام یک را انجام ندهید. بر اساس این اعمال دو شیوه فکری کاملا متفاوت و جدا از هم وجود دارد که تنها یکی از آن ها در نهایت با موفقیت انجام می شود.

دلایل شکست خوردن چیست؟

دلایل زیادی برای شکست خوردن وجود دارد، اما دلایل زیر مهمترین عوامل برای شکست در زندگی، شغل و روابط می باشند.

  • نداشتن انضباط فردی و برنامه ریزی مناسب
  • نداشتن عزت نفس و استقامت
  • زیاده خواهی بیش از حد
  • عدم مسئولیت پذیری و بهانه جویی

اولین شیوه فکری، شیوه فکری افراد درونگراست یعنی افرادی که متمایل به عمل کردن هستند و مسئولیت پذیری بالا داشته و شکست خوردن و موفقیت هایشان را خود بر عهده می گیرند. این افراد می دانند اگر از نتایج اقدام هایشان راضی نیستند، باید رو به آینه نموده و به آن نگاه کنند تا مقصر واقعی را پیدا کنند.

بسیاری از مردم همانند آن چه که در بالا ذکر شد نیستند. آن ها معمولا از پذیرش مسئولیت اعمال خود سر باز می زنند و پشت بهانه های مختلف خود را پنهان می کنند. این گونه افراد معمولا خود را بری دانسته و پیوسته یک عامل بیرونی، دیگران یا شرایط را مقصر شکست های خود می دانند. این افراد به اصطلاح درون گرا نام دارند و معمولا نمی توانند مدیرهای خوبی باشند. ما هم ترجیح می دهیم اسم آن ها را مدیر نگذاریم.

بسیاری از مردم از پذیرش مسئولیت اعمال خود سر باز می زنند و پشت بهانه های مختلف خود را پنهان می کنند. 4 بهانه اصلی برای شکست خوردن

بهانه های یک شکست خورده چیست؟

شکست افراد دقیقا رابطه مستقیم با علاقه آن ها برای آوردن عذر و بهانه های اجتماع پسند و برای عدم موفقیتشان دارد. شخصیت برونگرا معمولا از لحاظ اجتماعی بهانه بسیاری دارد که یک طومار را پر می کند. در ادامه به یک فهرست مختصر از این عذرها اشاره می نماییم:

  • اگر به خاطر نفع شرکت نبود، آن را بازسازی می کردم.
  • اگر به خاطر خدمت رسانی به درآمد ملی نبود، اکنون در صدر شرکت های دنیا بودم.
  • اگر به خاطر سیاست های مدیریت کل نبود، من این کار را در بخش خودم انجام می دادم.
  • اگر به خاطر کارهای دیگران نبود، من حتما موفق می شدم.

سعی کنید با دقت به سخنان یک شکست خورده دقت کنید. اگر خود را در جایگاه او بگذارید، قطعا خود را یک قربانی در تله زندگی ایثار و قربانی می بینید. او دوست دارد با قربانی بودن، حق را به خود بدهد و در نهایت همدردی دیگران را بر انگیزد. در واقع او خود را مسئول آن چه پیش آمده نمی داند، بنابراین از پذیرفتن شکست خوردن سر باز می زند.

از سوی دیگر، انسان های درونگرا، نقشی که زندگی بر دوش آن ها قرار می دهد را می پذیرند و تا حدی که بتوانند آن را به بهترین شکل ممکن ایفا می کنند.

شکست خوردن پایان راه نیست

زمانی که صحبت از انسان های درونگرا است، ذهنم به سمت والتر فرانک می رود که یکی از موفق ترین مشاورین املاک کاناداست. والتر تا سن بیست و هفت سالگی صاحب یک گاوداری موفق بود تا اینکه در همین زمان ها به بیماری فلج اطفال دچار شد. او پس از این موضوع ناتوان شد و دریافت که فلج شده و تا آخر عمر نمی تواند از پاهایش استفاده کند. اگر یک فرد برونگرا به جای والتر بود، تسلیم می شد.

او خیلی راحت می توانست اینکه دیگر نمی تواند یک گاودار موفق باشد را توجیه کند و بگوید من فلج شده ام پس نه تنها در کار گاوداری بلکه در هیچ کار دیگری نمی توانمم موفق باشم. اما وی تسلیم نشد. او شروع به گشتن به دنبال کاری نمود که می توانست آن را انجام دهد.

بسیاری از مردم از پذیرش مسئولیت اعمال خود سر باز می زنند و پشت بهانه های مختلف خود را پنهان می کنند. 4 بهانه اصلی برای شکست خوردن

خیلی ها به او پیشنهاد فروشندگی را دادند تا او امتحان کند. والتر پس از بررسی تصمیم گرفت شغل مشاور املاک را امتحان کند. او با انتخاب این شغل با چالش های زیادی مواجه گردید. زیرا نمی توانست راه برود. بنابراین او گوشه ای از یک دفتر املاک را انتخاب کرد و در آنجا با مشتریان ملاقات می نمود تا نظرات آن ها را درباره ملک های مجموعه بپرسد. او شیوه ی جدیدی برای خود انتخاب و حرکتی رو به جلو را آغاز نمود

والتر در دومین سال کار خود در شغل مشاور املاکی به عنوان فروشنده شماره یک ایالت اوتاوا انتخاب و  بعد از سه سال فعالیت موفق در زمینه املاک، شرکتی برای خود تاسیس نمود. امروز او یکی از موفق ترین شرکت های معاملات املاک را در سراسر کانادا اداره می کند. حال یک سوال پیش می آید:

”  کاری که والتر انجام داد یک شجاعت است یا یک تصمیم؟ “

داستانی که یاد شد، داستان زندگی شخصی است که به جای اینکه برای ناتوانی یا شکست خود عذر و بهانه بیاورد، مسئولیت زندگی خود را بر عهده گرفت.

نمونه های این دست از افراد  که بسیار شکست خورده اند فراوان است. به عنوان مثال مانی خوشبین یکی دیگر از افراد موفق ایرانی است که توانسته در بی پولی و آوارگی به یک تاجر معاملات املاک موفق با میلیارد ها دلار سرمایه در آمریکا تبدیل شود. برای مطالعه بیشتر زندگینامه مانی خوشبین را مطالعه کنید.

شکست ناپذیری در مدیریت

برای اینکه مدیریت کارآمدی داشته باشیم، می بایست بتوانیم دیگران را رهبری کنیم. مردم معمولا از کسی پیروی می کنند که برای آن احترام قائل هستند. حال باید بدانیم، احترام زمانی بدست می آید که ما مسئولیت کارها را شخصا بر عهده بگیریم. اما این داستان بدین معنی نیست که ما قطعا در هر تلاشی موفق خواهیم شد، به تمام اهداف می رسیم و در قله قرار خواهیم گرفت. بلکه مسئولیت پذیری در واقع بدین معنی است که اگر روزی شکست خوردیم بگوییم:

” من شکست خوردم، آره شکست خوردم، تقصیر هیچ کس هم نبود، خودم مقصر بودم. اکنون از این موضوع درس گرفته ام، دیگر این اشتباه را در آینده تکرار نمی کنم و در آینده این ناکامی را تبدیل به موفقیت می کنم.  “

همچنین لازمه رسیدن به مدیریت عالی، داشتن شرافت در رهبری DQ است. انجام آزمایشات مهارت فردی رایگان نظیر تست هوش رایگان و تست هوش هیجانی EQ به شما کمک می کند اول میزان مهارت خود در حل مسئله را شناخته و سپس میزان مهارت در مدیریت احساسات را بسنجید تا بتوانید برای دیگران یک مدیر الگو باشید.

بنر شخصیت شناسی mbti

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۵ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

برگزارکننده دوره های آموزشی حوزه مهارت های فردی، مدیریت و دوره های تخصصی فروش و بازاریابی در ایران.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا