مقالات مدیریت و رهبریمقالات مهارت های فردی

پیامد های ویروس کرونا بر کسب و کار

پیامد های ویروس کرونا بر کسب و کار

بحرانی که به خاطر ویروس کرونا گریبان جهانیان را گرفته است، پایانی نامشخص دارد، اما آنچه بسیار واضح است، پیامدهای غم انگیزی است که برای انسان ها در پی خواهد داشت. اکنون زمان آن فرا رسیده که شرکت ها از کارکنان خود مراقبت کنند، ریسک ها و چالش هایی که کسب و کارها با آن مواجه هستند را شناسایی نموده و با هر ابزاری که می توانند شیوع بیماری را تا حد ممکن کاهش دهند. با ما در ادامه مقاله ” پیامد های ویروس کرونا بر کسب و کار “ با ” مدرسه کسب و کار آیا “ همراه باشید.

پیامد های ویروس کرونا بر کسب و کار

پیامدهای ویروس کرونا COVID-19 بر کسب وکار

گسترش و شیوع ویروس کرونا در وهله اول یک تراژدی بزرگ است که زندگی میلیون ها انسان را تحت تاثیر قرار داده و همین طور تاثیر مخربی بر اقتصاد جهانی داشته است. این مقاله قصد دارد چشم اندازی برای رهبران کسب و کارها ارائه دهد تا با تمام قوا به جنگ این ویروس بروند.

در مورد شیوع این ویروس چه می دانیم؟

اسفند ماه 1398 نقطه عطف این ویروس است. در این ماه موارد ابتلا به این بیماری در خارج از مرز های چین به صورت تصاعدی افزایش یافته است. دهم اسفند ماه 1398، 54 کشور جهان موارد ابتلای کشور خود را گزارش نمودند. شیوع این بیماری در 4 ناحیه متمرکز بود که چین، آسیا شرقی (کره جنوبی و ژاپن)، خاورمیانه (ایران) و اروپای شرقی (ایتالیا) را شامل می شد. مطلب جالب اینجاست که کشورهای نام برده شده عددی معادل 40 درصد اقتصاد جهان را تشکیل می دهند. به دلیل رفت و آمد های زیادی که در این کشور ها در حال انجام است، احتمال اینکه این ویروس به زودی کنترل شود، بسیار اندک است. لازم به ذکر است چین با اقدامات فوق العاده توانست قدرت خود را در جهان به تصویر کشیده و اوضاع شیوع را در کشورش تثبیت کند اما این موضوع در دیگر نقاط جهان متفاوت است و آمار افزایش شیوع بسیار بالاست. همانطور که به تازگی شاهد آن هستیم، آمریکا نیز درگیر ویروس کرونا گردیده و آمار مبتلایان و مرگ و میرها هر روز در این کشور افزایش می یابد.

آینده نامشخص است اما به احتمال بالا 4 کشور یاد شده به همراه آمریکا شاهد روند رشد ابتلا به این ویروس خواهند بود و این موضوع یک درک از مفهوم ” نشتی ” ایجاد می کند، زیرا بسیاری از مردم معتقد هستند این ویروس وجود ندارد.

اگر سفر ها تا حد امکان محدود شود، دورهمی ها و اجتماعات بزرگ کنسل شود و بهداشت رعایت گردد، مسئله قطعا تضعیف خواهد شد. به احتمال زیاد چین اولین کشوری خواهد بود که بهبود پیدا می کند، اما تاثیراتی که بر جهان خواهد گذاشت قطعا طولانی تر خواهد بود. پیش بینی کارشناسان اقتصادی این است که رشد جهانی در سال 2020 کاهش را تجربه کند یا حتی در شرایط بدبینانه رکود اقتصادی بر جهان حاکم شود. در ادامه این مقاله قصد داریم 2 سناریو محتمل را برای بهبود اوضاع اقتصادی را مرور کنیم. این دیدگاه ها می تواند به رهبران کسب و کارها در این وضعیت چالش بر انگیز، کمک بسزایی بنماید.

 

پیامد های ویروس کرونا بر کسب و کار

تاثیرات این ویروس بر اقتصاد

سناریو پایه این است که اگر شیوع این ویروس در مناطق کنونی و همچنین مناطق جدید ادامه داشته باشد، باعث خواهد شد تا رشد ناخالص جهانی در سال 2020، بین 0.3 تا 0.7 کاهش داشته باشد. کشور چین که در خط مقدم مبارزه با این بیماری قرار دارد، از همین حالا شروع به حرکت در مسیر بهبودی نموده و به دنبال راه هایی برای جبران اتفاقات به وجود آمده است.

دیگر نقاط جهان اما رشد ابتلا را تجربه خواهند نمود و با استفاده از روش هایی مانند کاهش تردد و محدودیت جا به جایی در جهت توقف یا کند کردن بیماری پیش خواهند رفت. این موضوع اما تبعات دیگری را نیز در پی خواهد داشت که به نوبه خود باعث کاهش رشد اقتصادی در آینده خواهد شد. با کاهش پیدا کردن موارد ابتلا به کرونا، احتمال اینکه تقاضا بهبود پیدا کند بسیار زیاد است. آنچه محتمل است این موضوع است که کاهش ابتلا با تغییر فصل پیش خواهد آمد و اگر نرخ مرگ و میر کاهش پیدا کند، تقاضا به میزان سابق بر خواهد گشت. پیش بینی ها بر این است که کاهش تقاضا رشد جهانی را از 1.8 درصد تا 2.2 درصد کاهش خواهد داد.


همه کسب و کار ها باید 3 سناریو را در برنامه هایی که برای مقابله با این ویروس دارند، لحاظ کنند:

  • سناریو بهبود سریع: که احتمال کمی دارد. توقف شیوع و تاثیرات اقتصادی به همین مدت محدود شود.
  • سناریو پایه: کاهش نرخ ابتلا جهانی، ثبات در شیوع ویروس و کاهش رشد جهانی در سال پیش رو.
  • سناروی بدبینانه: همه گیری جهانی ویروس و ایجاد رکود اقتصادی در سال 2020.

پیش بینی می شود که بخش های مختلف صنعت به اشکال مختلفی تحت تاثیر قرار بگیرند. بخش هایی مانند جهانگردی، هتل داری و حمل و نقل هوایی تقاضای از دست رفته ای را تجربه می کنند که این تقاضا تا حد زیادی قابل برگشت است، اما سایر بخش ها، تقاضای با تاخیر را تجربه خواهند نمود. به طور مثال مردم جهان به خاطر شیوع بیماری کرونا بسیاری از هزینه های ضروری را کنار می گذارند، اما نهایتا پس از فروکش کردن ترس ها و موارد دیگر، دوباره این کالاها را خریداری خواهند نمود.

در سناریو بدبینانه ای که وجود دارد، موارد ابتلا به شدت رشد خواهد نمود و تا پایان سال 2020 این شیوع ادامه خواهد داشت. این سناریو تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد جهانی داشته و قطعا موجب ایجاد رکود اقتصادی خواهد شد.

در هر دو سناریو پایه و بدبینانه، شرکت های مختلف باید به چالشی که در زنجیره تامین پدید خواهد آمد، بپردازند. در حال حاضر در کشور چین شاهد این موضوع هستیم که شرکت هایی که دارای تیم های قدرتمند تامین کننده هستند، احساس اطمینان بیشتری نسبت به درک خطرات تامین کنندگان دارند. برخی دیگر از کشورها خود را در معرض چین و سایر کشورهای آلوده قرار نمی دهند. به دلیل اینکه اقتصاد چین به سرعت در حال برگشت است، بسیاری به جای حرکت دادن زنجیره های تامین خود به خارج چین، روی اقدامات ثبات موقت متمرکز شده اند.

پیامد های ویروس کرونا بر کسب و کار

ویروس کرونا به عنوان شتاب دهنده شرکت ها در ایجاد تغییرات بلند مدت و استراتژیک در زنجیره تامینشان نقش بسزایی داشته است. تغییراتی که قبلا نیز قرار بوده ایجاد شود اما جدی گرفته نمی شده است. برای درک اینکه کدام سناریو باید حاکم شود تیم های برنامه ریزی باید مجموعه ای از شاخص ها را در نظر بگیرد. برای مطالعه بیشتر مقاله در شرایطی که یک پاندمی به صورت ناگهانی به تجارتان آسیب می­زند چگونه رفتاری کنیم؟ را مطالعه کنید.

 


کسب‌و کار ها باید بر چه تمرکز داشته باشند؟

7 قدم وجود دارد که می تواند برای همه کسب و کارها کمک باشد:

  • از کارکنان خود محافظت کنید. بحران ویروس کرونا برای بسیاری از نظر عاطفی چالش بر انگیز است و باعث تغییر زندگی روزمره بسیاری شده است. اگر شرکت ها کسب و کار خود را به صورت عادی انجام دهند کار درستی انجام نداده اند. آنها می توانند با طرح هایی از کارکنان خود حمایت نموده و در سیاست های خود تغییر ایجاد کنند. بعضی از شرکت ها همواره اقدامات خود را با دیگران محک می زنند تا بتوانند سیاست های درست را انتخاب نموده و سطح حمایت از کارکنان خود را بالا ببرند.
  • تیم بین واحدی برای مقابله با ویروس کرونا تشکیل دهید. شرکت ها باید برای گزارش دهی به صورت مستقیم به مدیر عامل شرکت، تیمی را معرفی کنند. از هر واحد یک نفر برای این کار مشخص شده و منصوب گردد. علاوه بر این موضوع در بیشتر موارد اعضای تیم باید از نقش های روزانه خود خارج و بیشتر وقت خود را به رویارویی با این پیامد اختصاص دهند.

راهکارهای معمول برای اکثریت شرکت ها به شرح زیر است:

    • الف) رفاه، سلامتی و توانایی کارکنان در انجام صحیح وظایف خود
    • ب) انجام تست استرس مالی و تدوین برنامه های احتمالی
    • ج) نظارت دقیق بر زنجیره تامین، انجام واکنش سریع و پایداری در طولانی مدت
    • د) پاسخ به شوک های تقاضا با بازاریابی و فروش
    • هـ) ارتباط و همکاری لازم با حوزه‌های انتخابی مربوطه.
    • زیر تیم‌ ها می بایست اهداف مشخصی را برای دو روز آینده برای شرکت تعیین کنند که به طور مداوم تنظیم گردد. آنها همچنین باید اهداف هفتگی را تعریف کنند که مبتنی بر سناریویی باشد که قبلا برنامه ریزی شده است. این گروه باید انضباط و هماهنگی را برقرار نموده، بر روی خروجی و تصمیمات متمرکز باشد و هر جلسه ای که ضرورت ندارد را حذف کنند.

  • اطمینان داشته باشید که نقدینگی شما برای طوفان کافی باشد.

هر کسب و کار باید سناریوهای خود را بسته به شرایط شرکت خود تعریف کند. برای متغیر های مهم که بر روی درآمد و هزینه ها تاثیر گذار هستند، باید تعداد ورودی تعریف شود. شرکت ها باید اوضاع مالی خود را در هر سناریو مدل سازی نموده (سود، زیان، جریان نقدی و ترازنامه) و محرک هایی که امکان دارد بر نقدینگی تاثیر گذار باشند را شناسایی کنند. شرکت ها باید برای تثبیت سازمان در مقابل هر کدام از این محرک ها اقداماتی را تعریف کنند. (کاهش هزینه تا حد امکان، سرمایه برداری و بهینه سازی حساب های پرداختی و دریافتی)

  • تلاش کنید تا زنجیره تامین شرکت خود را تثبیت کنید.

شرکت ها می بایست میزان و مدت زمانی که زنجیره تامین در مناطق شیوع بیماری قرار می گیرند (از جمله تامین کنندگان ردیف 1 و 2 و 3) را شناسایی کنند. با توجه به اینکه کارخانه ها و کارگاه های چین در حال بازگشت هستند، اکثر شرکت ها در گام اول بر روی ثبات فوری تمرکز می کنند.

آنها باید سهمیه بندی بخش های بحرانی را در دستور کار قرار دهند، رزرو ظرفیت حمل و نقل هوایی/راه آهن و استفاده از موجودی پس از فروش می تواند به عنوان یک پل تا شروع مجدد تولید، کسب اولویتی بالاتر از تامین کنندگان و البته حمایت از شروع کار تامین کنندگان باشد. شرکت ها باید چگونگی تامین را برای محصولاتی که ممکن است عرضه آنها با نوسان تقاضا مواجه باشد، برنامه ریزی داشته باشند.

در بعضی از موارد ثبات بلند مدت و میان مدت ممکن است ضروری باشد. این موضوع البته نیاز به بروز رسانی تقاضا، بهینه سازی بیشتر شبکه ها و سرعت بخشیدن به تعیین صلاحیت تامین کنندگان جدید دارد.

  • در کنار مشتریان خود باشید.

 شرکت هایی که در دستور کار آنها نوآوری های تحول آفرین موجود است، بهتر می توانند موفق شوند زیرا بر روی مشتریان خود سرمایه گذاری نموده اند و رفتارهای آن ها را پیش بینی می کنند. به طور مثال در حالی که در چین تقاضای مصرف کننده رو به کاهش است، مردم به طور چشم گیری به سوی خرید آنلاین سوق داده می شوند. در چنین شرایطی شرکت ها باید بر روی بخش آنلاین، توزیع صحیح کالاها و حوزه تضمین کیفیت کالاهای فروخته شده سرمایه گذاری کنند.

  • تمرین نمودن و انجام برنامه ها

بسیاری از تیم های حرفه ای، زمان خود را صرف درک درست از آنچه نیازهای لازم برای برنامه ریزی تحول آفرین است نمی کنند. آنها این کار را زمانی انجام می دهند که خود در آن حضور پیدا کنند. اینجا شبیه سازی ها و میز گرد ها ارزشمند می شود. شرکت ها باید برای زدن برچسب تایید بر روی پروتکل های فعال سازی خود در همه مراحل، از شبیه سازی استفاده کنند. (برنامه ریزی، نقشه جایگزین، مدیریت ریسک، پاسخ تمام عیار و …). شبیه سازی باید صاحبان تصمیم گیری را روشن ساخته و اطمینان حاصل کنند نقش هر یک از اعضای تیم برتر کاملا مشخص است. اطمینان حاصل کنید اقدامات لازم برای اجرای برنامه کاملا درک شده و می توان سرمایه مورد نیاز را تامین نمود.

  • معنا را اشاعه دهید. میزان قوی بودن کسب و کارها به میزان اجتماعی است که آنها بخشی از آن هستند. بنابراین آنها باید از جامعه خود بوسیله پول، تجهیزات و یا تخصص حمایت کنند. به طور مثال بعضی شرکت ها تولیدات خود را به سمت تولید ماسک و لباس پزشکی تغییر دهند.

پیامد های ویروس کرونا بر کسب و کار

چک لیست زیر به شرکت ها کمک می کند آنچه مورد نیاز است را انجام دهند:

  • – زنجیره تامین
  • – آزمون استرس و برنامه اجتمالی
  • – تمرین برنامه با تیم برتر و با تمرینات شبیه‌سازی
  • – ارائه معنا
  • – حمایت از کارکنان
  • -تا حد امکان، تلاش‌هایی که برای عدم شیوع بیماری صورت می گیرد را حمایت کنید.
  • -از راهنماهای بسیار محافظه‌ کارانه سازمان‌های بهداشت جهانی پیروی کنید (CDC, WHO).
  • -مرتب با همه کارکنان تعامل کنید و به حمایت از کارکنان مبتلا شده بپردازید.
  • -اقدامات خود را تطبیق دهید (به طور مثال برخی شرکت ها سفرهای غیر ضرور را کنسل نموده اند)

– تیم ضربتی بین حوزه‌ای

  • هدایت این تیم باید در دستان مدیر عامل باشد، تیم ضربتی باید بین واحدی بوده و انتخاب شده باشند.
  • 5 جریان کار را در نظر بگیرید:
  • کارکنان؛ مالی و طرح احتمالی؛ زنجیره تامین؛ بازاریابی و فروش؛ سایر حوزه‌های مرتبط.
  • تعریف اهداف دو روزه و هفتگی مشخص برای هر یک از هر 5 جریان کار مبتنی بر سناریو برنامه‌ ریزی‌ شده
  • هماهنگی و انضباط عملیاتی ساده ولی مدیریت‌ شده را تضمین کنید. مبتنی بر نتایج و تمرکز تصمیم. نه برگزاری جلسات با هدف جلسه!
  • ارائه حداقل محصولات با دوام: برنامه تقویم کاری نقاط عطف 6 هفته‌ای غلتان؛ یک صفحه برنامه برای هر 5 جریان کار؛ داشبورد پیشرفت و محرک‌ها؛ نقشه تهدید

– بازاریابی و فروش

  • ثبات فوری (برنامه‌ ریزی موجودی، تغییرات قیمت کوتاه مدت، تخفیف ها)
  • ثبات متوسط یا بلند مدت‌تر (سرمایه‌ گذاری و هدف گذاری خرد برای بخش‌های دارای اولویت رشد بلندمدت)

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا