مقالات زبان بدنمقالات مهارت های فردی

شخصیت شناسی در زبان بدن

می دانیم که انسان موجودی اجتماعی است و در زمینه‌های مختلف به ارتباط با سایر انسان ها نیاز دارد. انسان از بدو تولد به دیگران وابسته است و چون زبان گفتار در اختیار ندارد با زبان بدن سعی در برآورده کردن نیازهای خود دارد و این کار در غریزه نوزاد انسان وجود دارد. هر چه انسان بزرگ تر می شود نیازهای وی نیز بزرگ تر می شود و به برقراری ارتباط با طیف وسیع تری از انسان ها نیاز پیدا می کند. به همین جهت بسیار مهم است که از تمامی ابزارهای ارتباطی که در اختیار دارد از جمله زبان گفتار و زبان بدن نهایت بهره را ببرد.

شخصیت شناسی در زبان بدن

اما خواندن زبان بدن طرف مقابل نیز یک قابلیت بسیار مهم است که می تواند نوع رفتار ما با طرف مقابل را تنظیم کند. اگر ما بتوانیم حالت طرف مقابل را از طریق زبان بدن وی به درستی تشخیص دهیم قطعا خواهیم توانست رفتاری متناسب با حالت وی با او انجام دهیم و این موضوع موجب می شود بتوانیم از ارتباط و مراوده ای که داریم بهترین نتیجه و حاصل را برداشت کنیم. همچنین شخصیت شناسی در زبان بدن نیز مقوله مهم دیگری پیرامون این موضوع است که می تواند برای همه انسان‌های مشتاق موفقیت یک موضوع کاملا کلیدی به حساب بیاید.

با شناخت ویژگی‌های شخصیتی طرف مقابل از طریق خواندن زبان بدن می توان روابط اجتماعی در سطوح مختلف را به شکل کاملا دلخواهی ساماندهی کرد. به همین جهت بر آن شدیم در این مطلب به مقوله شخصیت شناسی در زبان بدن بپردازیم. با ما همراه باشید تا در ادامه نشانه‌هایی از ویژگی‌های شخصیتی انسان‌ها که در زبان بدن بروز می کند را خدمتتان معرفی نماییم.

نشانه های آشکار شخصیت شناسی در زبان بدن برای مذاکرات :

  1. نحوه ارتباط چشمی در زبان بدن
  2. نشان دادن کف دست در زبان بدن
  3. لبخند زدن در زبان بدن
  4. چهره باز و روی گشاده در زبان بدن
  5. نحوه دست دادن در زبان بدن
  6. پرتاب کردن دست ها
  7. روی هم انداختن پاها
  8. تکان دادن پاها

 

شخصیت شناسی در زبان بدن

نحوه ارتباط چشمی در زبان بدن

به طور معمول افرادی که دروغگو هستند و چیزی را مخفی می کنند و صداقت ندارند در حین مکالمه و ارتباط، به چشمان طرف مقابل خیره می شوند. خیره شدن به معنای نگاه ممتد و مستقیم به چشم طرف مقابل به صورتی کاملا نامتعارف و غیر عادی است که به طور معمول معنای عدم صداقت را می تواند به طرف مقابل برساند. اما وقتی فردی به شخصی غریبه خیره می شود شاید معنای آن ترسو بودن و احساس ترس و تهدید داشتن است.

در مورد چشم ها در مقاله زبان بدن چشم ها به صورت کامل در مورد شناخت رفتار انسان ها بحث کرده ایم.

نشان دادن کف دست در زبان بدن

در حقیقت باز بودن دست و نشان دادن کف دست به طرف مقابل در حین دیدار، از قدیم الایام یک نشانه از صداقت فرد به شمار می رفته و می رود. همه ما حداقل در فیلم‌ها دیده ایم که از افراد خواسته می شود برای سوگند یاد کردن در محکمه ها کف دست را روی قرآن بگذارند. این که کف دست باز باشد همواره به عنوان یکی از نشانه‌های صداقت محسوب می شده و همچنین درستکاری، وفاداری و قابل اعتماد بودن را نیز به طرف مقابل می رساند. افراد با شخصیت‌های صادق و راستگو و همچنین افراد فرمانبردار به طور معمول در مراودات در مقابل دیگران کف دست خود را باز گذاشته و نشان می دهند.

بالعکس دستان پنهان می تواند یک ژست کاملا مرموزانه باشد و این حس را متبادر کند که فرد دارد چیزی را از طرف مقابل مخفی می‌کند. گاهی نیز دستان پنهان می‌تواند به معنای عدم تمایل به گفتگو با طرف مقابل‌باشد. به ویژه در مورد دست هایی كه عمیقا در جیب‌ها فرو شده باشد، جایی برای تماس و گرفتن دست و یا هر گونه رابطه صمیمانه وجود نخواهد داشت.

لبخند زدن در زبان بدن

یکی دیگر از ویژگی های زبان بدن، لبخند زدن است که معانی مختلفی را می تواند برساند و ویژگی‌های شخصیتی و حالات مختلفی را می ‌تواند متبادر کند. در بسیاری مواقع لبخند زدن یک فرد به معنای وجود عشق به طرف مقابل است. لبخند خفیف همراه با تماس چشمی در بسیاری از مواقع معنای عشق و علاقه به طرف مقابل را دارد.

چهره باز و روی گشاده در زبان بدن

از مهم‌ترین مقولات در شخصیت شناسی در زبان بدن توجه به چهره طرف مقابل است. افرادی که چهره باز و روی گشاده دارند به طور معمول روحیه‌ای دارند که با جمع کنار می‌آیند و روابط اجتماعی گرم و خوبی با دیگران برقرار می‌کنند. این افراد صداقت نسبتا بالایی هم دارند و احساسات خود را نیز بدون پنهان کردن و مهار بروز می‌دهند و همه از احساسات آنان مطلع می‌شوند. این افراد به طور معمول بسیار خانواده دوست هستند و در هر جمعی به سرعت برای خود جایی باز می کنند و دیگران را شیفته خود می‌کنند.

نحوه دست دادن در زبان بدن

افرادی که بسیار محکم دست می‌دهند شخصیت سلطه‌گر و پر نشاطی دارند و سعی می‌کنند حرف خود را همواره به کرسی بنشانند. این افراد شخصیت مدیر را دارا می باشند.

افرادی که خود دست را دراز می‌کنند و دستان خود را به طریقی می‌چرخانند که دستشان بالا و کف دست آن‌ها پایین قرار گیرد، روحیه برتری جویی را در خود دارند. این نوع دست دادن نوع دست دادن دیپلماتیک نیز به شمار می رود

دست دادن شل به معنای عدم تمایل به داشتن ارتباط و صمیمیت می تواند قلمداد شود. از طرف دیگر ممکن است افرادی که شل دست می‌دهند شخصیت‌هایی ضعیف و سلطه پذیر و تسلیم شدنی هم داشته باشند.

افرادی که با هر دو دستشان دست می‌دهند افرادی هستند که زیاد صمیمی می‌شوند. این نوع  دست دادن علاوه بر صمیمیت زیاد، راستی و صداقت را هم می‌تواند برساند.

زبان بدن دست ها در مذاکره

پرتاب کردن دست ها در زبان بدن

در واقع شخصی كه می خواهد عقایدش را به اجبار به طرف مقابل  تحمیل كند، ممكن است دستش را به طرف وی و به سمت جلو پرتاب كند. در حالت خفیف‌تر تنها از انگشتان استفاده می‌گردد. این رفتار برای یک مذاکره موفق اصلا مناسب نیست و طرف مقابل را به شکل بسیار بدی با دید منفی مواجه می‌کند.

روی هم انداختن پاها در زبان بدن

فردی که در دیدار با طرف مقابل پاهایش را روی هم می‌اندازد، یعنی در برابر طرف مقابل مقاومت دارد و نشانه خوبی در مذاکرات نمی‌باشد. در حقیقت این حالت قرار‌گیری پاها به معنای احترام کمی است که فرد برای طرف مقابل خود قائل می باشد. اینجاست که به طور ملموس چیزی که پیش تر بیان شد را به درستی درک می نمایید که در مذاکره باید به تک تک حالت‌های طرف مقابل دقت فراوان داشت.

روی هم انداختن پاها در مذاکره چه نشانه هایی را آشکار می کند؟

  1. نشان دادن موقعیت
  2. وجود مشکل
  3. بر اساس اندازه باز بودن پاها می توان به احترام طرف مقابل پی برد.
  4. لرز و زدن پا روی زمین به نشانه اضطراب
  5. عدم آمادگی برای تصمیم گیری

تکان دادن پاها در شخصیت شناسی در زبان بدن

وقتی فردی در حین مذاکره با طرف مقابل مرتب پاهای خود را تکان می دهد بدین معناست که وی قطعا بسیار اضطراب دارد و درون وی کاملا آشوب است. افراد مضطرب که هوش هیجانی پایینی هم دارند، به سرعت حالت درونی خود را به چنین اشکالی بروز می‌دهند و طرف مقابل با داشتن توانایی خواندن زبان بدن به سرعت می‌تواند به حال آنان واقف شود.

مطالعات شخصیت شناسی در زبان بدن روی برخی افراد مشخص شد که آنها روش‌های دیگری برای خالی کردن اضطراب خود دارند. مثلا برخی از آنان با حلقه یا انگشتر خود بازی می‌کنند. بازی با حلقه یا انگشتر علامت عصبی بودن و نشان‌گر آن است كه مشكلی در ارتباط وجود دارد.

گاهی هم فرد به طور بسیار بی قرار به تکان دادن پاهای خود می‌پردازد که به نوعی تلاش بدن برای رها شدن است. در این حالت در بدن وی آدرنالین در حال ترشح شدن است اما فرد نمی‌داند چگونه رهایی یابد. كلنجار رفتن با سر آستین پیراهن و یا جواهر آلات روی مچ به دیگران می‌گوید كه فرد احتیاج به توجه دارد. این عمل در جلسات كاری منحرف كننده و موجب حواس پرتی می‌گردد.

تست MBTI و نقش آن در تعین شخصیت

جدا از زبان بدن هر فرد برای موفقیت در کسب و کار و ارتباطات خود نیاز به شناخت شخصیت خود و آموزش روش های بهبود آن دارد. اگر با مطالعه این مقاله به این نتیجه رسیدید که زبان بدن تنها بخشی از موفقیت در مذاکرات شما است و قصد دارید درصد اثرگذاری آن را بالا ببرید، حتما روی شخصیت شناسی خود هم کار کنید تا بتوانید مخاطبان خود را بر اساس شخصیت آنها شناسایی کنید. با شناخت شخصیت آدم ها و مطالعه زبان بدن آنها اشتباه شما عملا در شناخت افراد خیلی عالی خواهد بود و نتیجه آن را به صورت محسوس حس خواهید کرد.

ما برای کمک به شما تست رایگان MBTI را قرار دادیم که با روش های ساده به شما کمک می‌کند شخصیت خود را بشناسید تا بتوانید با مطالعه روی مزایا و معایب شخصیتی خود به یک اطلاعات جامع در حوزه شخصیت شناسی برسید. با شناخت شخصیت خود می توانید شخصیت دیگران را نیز مورد مطالعه قرار دهید تا بتوانید در جلسات مذاکره تسلط داشته باشید.

اگر خیلی علاقه مند در حوزه مطالعه شخصیت شناسی هستید می توانید با مراجعه به بخش مهارت های فردی مدرسه کسب و کار آیا اطلاعات جالب و آموزنده ای در حوزه شخصیت شناسی را داشته باشید.

باید در نظر داشت که زبان بدن در هر یک از شئون زندگی انسان به کار می‌آید. اما حساس‌ترین کاربرد معمولا در جلسات کاری برای زبان بدن به چشم می آید. به ویژه اگر فردی عضو تیم بازاریابی و فروش یک شرکت است باید به خوبی به تکنیک های زبان بدن مسلط باشد و همچنین مهارت خواندن زبان بدن طرف مقابل را هم داشته باشد تا بتواند نهایت نتیجه ممکن را از جلسه برای فروش کالا و یا خدمات کسب و کار مورد نظر به دست بیاورد. غیر از اعضای تیم فروش و بازاریابی بقیه افراد نیز در کسب و کار و جلسات کاری به زبان بدن نیاز دارند. اصلا به عنوان پایه‌ای ترین مورد در هنگام استخدام و در جلسه مصاحبه کاری استفاده درست از زبان بدن یک مورد بسیار کلیدی است که موجب می‌شود از میان افرادی که توانایی تقریبا یکسانی دارند یک نفر بیشتر از بقیه بتواند خود را به کارفرما و مصاحبه کننده نشان دهد و وی را به استخدام خود متقاعد کند.

زبان بدن یکی از روشهای ارتباط غیر کلامی است که به وسیله آن می توان احساسات خود را با دیگران منتقل و احساسات آنها را درک کرد.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا