tv

سه علت اصلی هوش هیجانی

سه علت اصلی هوش هیجانی

احساسات هوش هیجانی ما از سه چیز نشات می گیرد : اولین منشاء خانواده است. دومین منشاء محیطی است که در آن بزرگ شدید. سومین و مهمترین عامل در ویدیو گفته شده است.

 


نقش خانواده در احساسات فردی :

خانواده اولین جایی است که یک فرد از بدو تولد تا بلوغ فکری در آن پرورش یافته و رشد می کند. توجه به محبت و مهربانی در بین اعضای خانواده آنچنان در زندگی آینده فردی تاثیر گذار است که اگر توجهی به آن نشود، خسارت روانی جبران ناپذیری در ادامه زندگی فرد خواهد داشت.

انجام رفتارهایی مانند عشق ورزیدن به یکدیگر، علاقه ها، خواسته های منطقی و دوری از دعوا و جدال و پرخاشگری و نیز توجه به حرف ها و نیاز افراد خانواده در  ایجاد امنیت  از جمله عوامل مهم در یک خانواده ایده آل است.

10 روش پیشنهادی برای بهبود احساسات هوش هیجانی در خانواده :

  1. ورزش خانوادگی را در برنامه خود قرار دهید. نشاطی که از ورزش در کنار خانواده به وجود می آید روی تک تک افراد آن خانواده تاثیر مثبت دارد.
  2. مشکلی که اکثرا در خانواده های امروزی به دلیل مشغله و مشکلات زندگی به وجود می آید، عدم برنامه ریزی مناسب برای با هم بودن در کنار خانواده است. وقت کار خود را محدود و وقتی برای خانواده مشخص کنید، بخشی از این زمان را برای شنیدن صحبت های اعضای خانواده در نظر بگیرید و اگر آنها مشکل یا مسئله ای دارند نسبت به حل درست آن همفکری کنید.
  3. روی رفتار خود با اعضای خانواده دقت کنید. احترام هر عضو خانواده را به جا آورده و سعی کنید بدون اهانت یا شکستن غرور اعضای خانواده مشکلات را رفع کنید. یادمان باشد کودکان از رفتار زن و مرد با یکدیگر عادت می گیرند. اگر مدام دعوا و جر و بحث کنند کودک بعدها دچار اختلال تکانه ای شده و ممکن است هم برای خود و هم برای دیگران مشکل ایجاد کند.
  4. بخشش را در خانواده نهادینه کنید. این بخشش در مرحله اول به عهده پدر است. بخشش زیادی باعث افراط شده و تاثیر کمتری خواهد داشت. سعی کنید بخشش را در حد ایده آل نگهدارید تا اعضای خانواده از این رفتار احساسی ضرری نبینند.
  5. مسئولیت پذیری در خانواده را جدی بگیرید. سعی کنید از نوع رفتار و حرکات و انجام کارهایی که افراد خانواده از یکدیگر توقع دارند به موقع انجام دهید. این رفتار باعث ایجاد حس مسئولیت پذیری شده که هم در ارتباطات اجتماعی و هم در ارتباطات شغلی تاثیر مثبتی خواهد داشت.
  6. حل مشکلات اعضای خانواده را با ارایه راهکار حل مسئله به آنها به عهده خودشان بگذارید. این کار باعث می شود اعضای خانواده به نقاط ضعف و قوت خود پی برده و نسبت به بهبود رفتار خود عاقلانه بدون احساسات بی منطق برخورد کنند.
  7. ارزش گذاری به سنت خانواده را فراموش نکنید. ارزش های یک خانواده با عمل به آنها منتقل می شود. سعی کنید خانواده را به گونه ای کنار هم قرار دهید تا برای یکدیگر نمونه باشند.
  8. احساسات عاطفی خوب با پذیرش اشتباهات خود نسبت به اعضای جوان به وجود می آید. چرا ما بزرگترها وقتی اشتباهی انجام می دهیم آن اشتباه را نپذیرفته و دلایل غیر منطقی به دلیل اینکه حرمت و بزرگی زیر سوال نرود، خودداری می کنیم. یادمان باشد هیچ کسی کامل نیست.
  9. نیازات هر فرد خانواده را پیدا کنید. سعی کنید تا حد ممکن نسبت به رفع نیاز آنها عمل کنید. با اینکار شما احساس خوشبختی و امنیت در خانواده را ایجاد می کنید. احساس امنیت در خانواده در هوش هیجانی و رفتار احساسی اعضای خانواده تاثیر زیادی دارد. پیشنهاد می کنیم به اعضای خانواده بگوید یکبار تست هوش هیجانی را انجام دهند تا به شما کمک کند احساسات و رفتار اعضای خانواده خود را بشناسید.
  10. عاشق باشید. سخاوت عاشقانه داشته باشید. از رفتار و جملات محبت آمیز استفاده کنید تا دیگر اعضای خانواده از آن به عنوان الگوی مثبت در زندگی خود استفاده کنند. احساسات عاطفی بیشترین نیاز هر خانواده است.

نقش محبت کردن در احساسات فردی

ایجاد یک رابطه پایدار محبت آمیز به سه روش در خانواده ایجاد می شود : اول توجه به محبت کلامی مانند شنیدن و دیدن کلمات محبت آمیز، دوم محبت عملی مانند کمک کردن و فعالیت های لذت بخش، سوم محبت لمسی مانند دست گرفتن و نوازش کردن است. این محبت شامل کودکان و همسر و دیگر اعضای خانواده می باشد.

 

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا