مقالات زبان بدن

زبان بدن به جای شما سخن می گوید

کتاب زبان بدن به جای شما سخن می گوید اثر جان بولور می باشد که در سال 1644 منتشر شده است. تنها حوزه ای که تا قبل از قرن نوزدهم به زبان بدن اهمیت داده می شد، حوزه هنر بود که در آن مربیان نمایش و کارگردان ها به هنرپیشه ها و هنرجو ها آموزش می دادند که چگونه از طریق حالات و اشارات بدن، احساسات و دیدگاه ها را به بینندگان منتقل نمایند. در قرن نوزدهم، چارلز داروین در کتاب بیان عواطف در انسان و حیوان نیز به نوعی به استفاده حیوانات از حالات چهره برای بیان احساساتشان می پردازد که بعد ها پایه ای برای گرایش اتولوژی به معنی مطالعه رفتار حیوانات، گردید.

زبان بدن به اندازه عمر انسان ها قدمت تاریخی دارد، زیرا انسان از بدو تولد و از سالیان سال پیش با استفاده از زبان بدن اقدام به برقراری ارتباط می نموده است، اما علم زبان بدن، علمی نوپا است که حدود 60 سال قدمت دارد. پیش از آغاز قرن بیستم، اقدامات بسیار اندکی در حوزه شناخت و تحلیل اشارات و حرکات بدن صورت گرفته بود و معدود اشخاصی بودند که اطلاعات درستی از زبان بدن داشتند. اولین اثری که منحصرا به زبان بدن پرداخته و شناخته شده است.

زبان بدن یا رفتار غیر کلامی

از حدود 60 سال پیش تا اکنون، محققان و روانشناسان پژوهش های مفصلی درباره مولفه های زبان بدن که خود بخشی از مجموعه ی بزرگ تری به نام “رفتار غیر کلامی” است، انجام داده اند. زبان بدن یک روش ارتباط غیر کلامی است که برای اینکه آن را درک کنید، می توانید سکوت نموده و با استفاده از حرکات و اشارات بدن منظور خود را به طرف مقابل انتقال دهید.

در صورتی که این آزمایش را انجام دهید، خواهید دید که شما توانسته اید در سکوت، پیام خود را منتقل کنید. در ادامه مطلب در می یابید که چگونه می توان از طریق بررسی اشارات و حرکات مختلف به درک و شناخت افکار، احساسات و دیدگاه های هر شخص رسید و همچین در خواهید یافت که چگونه زبان بدن به جای شما سخن می گوید. پس با ما همراه باشید.

چگونگی انتقال پیام ها توسط زبان بدن

زمانی که غارنشینان پس از سال ها استفاده از زبان بدنشان جهت انتقال پیام به یکدیگر، کشف کردند که از چه طریقی می توانند صداهای خارج شده از گلوی هم را تشخیص دهند، زندگیشان بسیار سخت تر از گذشته شد. قبل از اینکه آن ها ارتباط کلامی ایجاد کنند، بسیار وابسته به زبان بدنشان بودند. غارنشینان به طور غریزی می دانستند که به طور مثال ترس یا تعجب بسیار، عشق و علاقه و ناراحتی یا گرسنگی هر کدام نیازمند حالات و اشارات مختلف بدن هستند. در زمان های دور که ارتباط کلامی وجود نداشت، همه چیز بسیار ساده تر بود و این حجم از پیچیدگی احساسات نیز وجود نداشت.

حرکات و اشارات بدن انسان فارغ از نیاز به تایید توسط زبان گفتار، احساسات و عواطف ما را منتقل می کنند. هر شخص در زندگی شخصی و کاری می باید دقت خاصی نسبت به زبان بدنش داشته باشد، زیرا رفتارهای غیر کلامی و زبان بدن شما ممکن است ناخواسته بیش از آنچه می خواهید به اطرافیان منتقل کنید، درباره احساسات، حالات و افکار شما، مسائلی را آشکار نماید.

به یاد داشته باشید کلید موفقیت تنها در روابط شخصی و حرفه ای در توانایی شما برای برقراری ارتباط با کلمات نیست. بلکه نشانه های غیرکلامی یا “زبان بدن” شما هستند که بلندترین حرف را می زنند. زبان بدن استفاده از رفتار، عبارات و رفتارهای فیزیکی برای برقراری ارتباط غیرکلامی است که اغلب به صورت غریزی و نه آگاهانه انجام می شود.

وضعیت بدنی شما، لحن صدای شما، میزان تماس چشمی که برقرار می کنید- پیام های قوی ارسال می کند. آنها می توانند مردم را راحت کنند، اعتماد ایجاد کنند، و دیگران را به سمت شما بکشانند، یا می توانند آنچه را که می خواهید منتقل کنید، توهین کنند، گیج کنند و تضعیف کنند. این پیام ها با توقف صحبت کردن نیز متوقف نمی شوند. حتی وقتی ساکت هستید، باز هم به صورت غیرکلامی ارتباط برقرار می کنید.

نظر پروفسور آلبرت محرابیان در مورد زبان بدن

پروفسور آلبرت محرابیان استاد دانشگاه لوس آنجلس کالیفرنیا، تحقیقی را درباره زبان بدن انجام داده است که بیان می کند:

” در ارتباطات متقابل پنجاه و پنج درصد پیام ها توسط زبان بدن منتقل می شود، که نشان می دهد این حرکات هستند که بلندتر از کلمات سخن می گویند. ”

به حالت های زبان بدن زیر توجه کنید، همه این حالات پیامی را به دیگران منتقل می کنند که دانستن آن ها می تواند تاثیر بسزایی در روابط متقابل شما داشته باشند:

  • شخصی که انگشتش را به سمت شما نشانه رفته است.
  • در آغوش گرفتن بسیار صمیمانه و گرم
  • شخصی که انگشتش را در مقابل شما تکان می دهد.
  • کودکی که لب هایش را به اصطلاح برچیده است.
  • شخص دلباخته ای که به معشوقش اخم کرده است.
  • چهره ی برافروخته و نگران مادر و پدر
  • لبخندی پرشور و هیجان از یکی از دوستان یا همکاران شما
  • شخصی که دستش را بر روی قلبش قرار داده است.
  • فردی که در جمع، دست به سینه نشسته است.
  • کسی که در حین مذاکره دست هایش را به هم می ساید.
  • شخصی که در حین صحبت با شما چشم هایش را می دزدد و مستقیما به شما نگاه نمی کند.

ارتباطات غیرکلامی می تواند پنج نقش را ایفا کند:

تکرار: صرفا به عنوان یک پیام تکرار شونده همراه با کلام استفاده می شود.
تناقض: می تواند ضد پیامی که می خواهید منتقل کنید باشد، بنابراین ممکن است شنونده شما شما را بی اعتماد فرض کند.
جایگزینی: می تواند جایگزین پیام شفاهی شود. به عنوان مثال، حالت چهره شما اغلب پیامی بسیار واضح تر از کلمات می دهد. بحث کامل را در مقاله زبان بدن چشم ها می توانید مطالعه کنید.
مکمل: ممکن است به پیام شفاهی شما اضافه یا مکمل باشد. به عنوان یک رئیس، اگر علاوه بر تعریف و تمجید به پشت یک کارمند دست بزنید، می تواند تأثیر پیام شما را افزایش دهد.
لهجه دادن: ممکن است بر یک پیام شفاهی تأکید کند. برای مثال کوبیدن روی میز حین تاکید روی کلمه ای ایجاد تأکید کند.

زبان بدن یکی از روشهای ارتباط غیر کلامی است که به وسیله آن می توان احساسات خود را با دیگران منتقل و احساسات آنها را درک کرد.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا