مقالات زبان بدنمقالات مهارت های فردی

در 30 ثانیه خودتان را لو ندهید

زمانی که با شخصی مواجه می‌شوید، با توجه به حرکات و اشارات بدن و همچنین چهره ی وی می‌توانید دریابید که او نسبت به خود چه احساسی دارد. جذابیت زبان بدن اینجاست که وی از طریق حرکات بدن و همچنین کارهایش، پیام هایی را منتقل می‌کند که شاید از آنها آگاه نباشد. زمانی که به اتاقی پر از افراد جدید وارد می‌شوید، از حالات چهره، طرز نشستن یا ایستادن، طرز نگاه کردن و رفتار آن‌ها، پیام‌هایی درباره احساسات EQ، عواطف، حالات و دیدگاه‌های این افراد دریافت می‌کنید.

به طور مثال اتاقی را تصور کنید که خانمی در گوشه ای از ان ایستاده است. این خانم شانه‌های افتاده دارد، سرش را پایین انداخته است و با شکمش ور می‌رود. این حالات همگی گویای این موضوع هستند که او خجالتی است و اعتماد به نفس ندارد. حال همان اتاق را تصور کنید، خانم جوان دیگری در نقطه ای دیگر ایستاده است و دورش را عده ای دیگر از هم دوره ای هایش گرفته اند. او زمانی که با دوستانش سخن می‌گوید و می خندد، سرش را به سمت عقب حرکت می‌دهد، دست هایش را به صورت کاملا راحت، آزادانه و آشکارا حرکت می‌دهد و پاهایش مقداری از هم فاصله داشته و محکم بر روی زمین قرار گرفته اند. این خانم نماد فردی است که کاملا اعتماد به نفس دارد و شوق زندگی در او موج می‌زند که همین موضوع باعث می‌شود همه به سوی او جذب شوند. به همین سرعت و با داشتن دانش کمی از زبان بدن می‌توان از حالات یک فرد آگاه شد، بنابراین درک تصویر اولیه در 30 ثانیه اول با آگاهی از علم زبان بدن ممکن است.

در 30 ثانیه خودتان را لو ندهید

زبان بدن علمی جذاب است زیرا به جای اینکه با دیگر افراد سخن بگویید تا حالات خود را به آنها منتقل کنید، زبان بدنتان، پیام شما را منتقل می‌کند. به عبارت دیگر، اینکه نیم تنه، بازوان، سر، شانه هایتان، دست‌ها و پاهایتان را در چه وضعیتی قرار داده اید، چطور نگاه می کنید، دهان، انگشتان و چشم‌هایتان را چطور حرکت می‌دهید، بسیار بسیار بیشتر از کلماتی که می‌توانید به زبان بیاورید احساسات، دیدگاه‌ها، عواطف و افکار شما را به دیگران انتقال می‌دهد.

انتقال ناخود آگاه پیام ها

بدن انسان بدون آنکه از آن آگاه باشید، پیام‌هایی از سمت شما به اطرافیان منتقل می‌کند، در عین حال شما می‌توانید اشارات، حرکات و کارهایی را انجام دهید که پیامتان را به طرف مقابل انتقال دهید. به طور مثال گشاد شدن مردمک چشم ها و همین طور حرکات بدون فکر دست‌ها و پاها، نمونه‌هایی از حرکاتی هستند که نشان گر هیجان در درون یک فرد هستند، حال آنکه آن شخص شاید نخواهد این پیغام را منتقل کند و ترجیح دهد آن احساس را پنهان کند. اجازه بدهید یک مثال دیگر برای شما ارائه دهیم:

فردی را تصور کنید که مردمک چشمانش را تنگ کرده و به چیزی نگاه می‌کند، اگر این شخص تحت تاثیر مواد مخدر نباشد، به احتمال بسیار زیاد او از نگاه کردن به آن سوژه لذت می‌برد. حال آنکه اگر مردمک چشم ها گشاد شده باشد، دقیقا عکس این موضوع صدق می‌کند. اگر اطلاعات کافی از زبان بدن نداشته باشیم، احتمال اینکه معنای این حرکات را به اشتباه دریافت کنیم بسیار زیاد است و همین موضوع پیش پا افتاده، اهمیت دانش زبان بدن را به آسانی آشکار می‌سازد.

لو دادن افکار و احساسات

شما در زندگی ممکن است خیلی اوقات به دلایل مختلف بخواهید افکار و احساسات خود را پنهان کنید تا دیگران از آن مطلع نشوند. در این جور مواقع است که شما طبق پیش فرض ذهن خود و شیوه ای که فکر می‌کنید درست است، رفتار می‌کنید، غافل از اینکه اشاره‌ها و حرکاتی که انجام می‌دهید، در حال رو کردن دستان شماست. زبان بدن قدرتی بسیار اسرار آمیز دارد که اگر شخصی آموزش‌های لازم را دیده باشد، به راحتی به این اسرار پی می‌برد، اما اگر آموزش ندیده باشد، شاید متوجه آنها نشود. اما در دنیای اخیر که همه در حال ارتقا مهارت‌های فردی خود هستند، باید همیشه این احتمال را بدهیم که افرادی که در کنار ما هستند یا قرار است با آن‌ها برخوردی در هر زمینه ای داشته باشیم، به زبان بدن آگاه است. لذا ارتقا مهارت‌های زبان بدن یکی از مهم ترین مهارت‌هایی است که هر فرد می‌تواند در زندگی آن را فرا بگیرد تا بتواند تصمیمات صحیح تری اتخاذ نماید.

یکی از اتفاقاتی که در راستای تحلیل زبان بدن و در اواخر قرن بیستم صورت گرفت، سیستم رمز نگاری بود که دابلیو وی فرایسین و پاول اکمن به همراه یکدیگر ایجاد کردند تا بتوانند حرکات صورت را تحلیل و اندازه گیری کنند. این سیستم که FACS نام دارد، طوری طراحی شده است که کوچکترین انقباضات صورت فرد را اندازه می‌گیرد و مشخص می‌نماید که هر کدام از این حرکات در چه دسته ای قرار دارند. این دستگاه، کار بزرگی را در راستای تحلیل و شناسایی زبان بدن انجام داده و آنچه چشم غیر مسلح نمی‌تواند ببیند را به آسانی نمایان می‌سازد. اختراع چنین دستگاه‌هایی که حرکات بسیار ریز را نیز ثبت می‌کنند، نشانگر اهمیت کوچکترین حرکات بدن می‌باشند.

در 30 ثانیه خودتان را لو ندهید

همان طور که در مقالات قبلی زبان بدن وب سایت آیا اشاره نمودیم، پروفسور آلبرت محرابیان که استاد دانشگاه لوس آنجلس کالفرنیاست، مطالعه ای درباره زبان بدن انجام داده که در آن اطلاعات بسیاری درباره این که چطور در زمان ارتباطات رو در رو، پیام‌ها دریافت و سپس پاسخ داده می‌شوند، آورده شده است. این تحقیق نشان می‌دهد، زمانی که بین آنچه گفته شده و نحوه ی رساندن آن موضوع مطابقت وجود نداشته باشد، 7 درصد پیام مورد نظر از طریق کلمه‌ها، 38 درصد از طریق کیفیت صدا و 55 درصد که سهم بسیار بزرگی نیز هست، از طریق حرکات و اشارات یا همان حالت‌های زبان بدن، انتقال داده می‌شود.

به عبارت دیگر فرضیه محرابیان این است که در برخورد‌های روزمره و در اجتماع، نحوه برقراری ارتباط توسط مردم، از عواطف و احساساتی که آنها القا می‌کنند، جدا نیست. از صحبت‌های محرابیان می‌توان دریافت که زبان بدن انسان به همراه کیفیت صدای او، در معنای کلمات انتقال داده شده و همچنین روابط ما با دیگران بخصوص افراد معتقد به مسئولیت پذیری تاثیر بسزایی دارند.

اجازه بدهید مطلب را با یک داستان جالب به پیش ببریم تا با زبان جادویی بدن بیشتر آشنا شوید:

آقای حسینی، مدیر یک استارتاپ موفق در حوزه ی آی تی است و با شرکت های خارجی فعال در حوزه خود مراوده کاری نیز دارد. او بسیار انسان با کمالاتی است و برای موفقیت استارتاپش، جوایز متعددی نیز دریافت نموده است، اما در بسیاری از مواقع او از درون احساس نا امنی و عدم اعتماد به نفس دارد.

او به دلیل اقتضای شغل سخنوری مجبور است سخنرانی‌های بسیاری داشته باشد و در حین اکثر سخنرانی‌هایش این حس عدم اطمینان و اعتماد به نفس به سراغش می‌آید. او اغلب در حین سخنرانی‌هایش یک دسته کاغذ را مانند یک سپر دفاعی در مقابل خود نگه می‌دارد، وقتی از کلماتی که می‌خواهد استفاده کند مطمئن نیست، زیر بینی اش را با انگشت اشاره لمس می‌کند. زمانی که قصد دارد در سخنرانی به موضوع بعدی بپردازد، با انگشت اشاره دست چپش به پیشانی اش ضربه می‌زند، گویی به خود یادآوری می‌کند که در همین لحظات باید به موضوع بعدی بپردازد. وقتی که یکی از همکاران آقای حسینی که دانش زبان بدن مناسبی داشت، ویدیوی سخنرانی او را برایش به نمایش گذاشت و معنای این نکات ریز را برای وی بازگو کرد، آقای حسینی پی برد که چگونه این حرکات کوچک و سریع، احساس نا امنی او را آشکار می‌کند و اینکه او تا چه اندازه در مقابل این جمعیت، ناراحت و معذب است.

آقای حسینی پس از مطالعه بسیار درباره اصول و تکنیک های زبان بدن در حین سخنرانی و مشاهده ویدیو‌های سخنرانان برتر تاریخ دریافت که چگونه این حرکات را کنترل نموده و حرکات درست را جایگزین حرکات و اشارات قبلی نماید.

این مثال به طور واضح نمایان گر حرکات و اشاراتی بود که یک فرد که از عدم اعتماد به نفس رنج می‌برد و حس نا امنی و عدم اطمینان در حین سخنرانی‌های خود دارد، انجام می‌دهد. در این مثال می‌توان دید که چطور حرکات و اشارات زبان بدن آقای حسینی بدون اینکه خودش بخواهد، احساسات و حالات درونی اش را آشکار ساخت. کنترل و مدیریت تمام این حالت تنها با افزایش مهارت فردی و سنجش آنها با استفاده از ابزارهایی نظیر تست هوش IQ و تست هوش هیجانی EQ مقدور است.

زبان بدن یکی از روشهای ارتباط غیر کلامی است که به وسیله آن می توان احساسات خود را با دیگران منتقل و احساسات آنها را درک کرد.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا